Drodlemøte om folkehelse i Mandal!

Onsdag 11.mai kl 18.30-20.30 i Turnhallen inviteres det til åpent drodlemøte for å skape en felles plattform for å fronte folkehelse og for å jobbe opp mot kommune og helsevesen! Dette må jeg bare skrive litt om. Rett og slett fordi jeg digger ideen! Jeg digger at vi sammen kan finne frem til ulike ideer som gjør at menneskene i Mandal kan få ett enda bedre og mer tilrettelagt tilbud angående fysisk aktivitet. Det er et kjempeviktig tema!

Jeg har tidligere skrevet ett innlegg Trening på resept? som fikk mye respons her på bloggen. Jeg brenner for at fysisk aktivitet skal brukes som et aktivt virkemiddel istedenfor bare tabletter. Jeg brenner for at vi som har behov for tilrettelagt trening for å fungere, skal få støtte til dette. Jeg ønsker å vise dere at trening faktisk hjelper! Vi som sliter med revmatisme, kroniske sykdommer, astma, overvekt. Vi trenger faktisk at noen hjelper oss underveis. De aller færreste har nok selvdisiplin til å klare alt på egenhånd!

Mange pasienter går i dag hjemme, de har for mye smerter til å klare jobb og hverdag. Der skjer ikke mirakler over natten dersom man begynner med trening, men det kommer til å hjelpe. På sikt vil man få det bedre både fysisk, psykisk og sosialt! Jeg kjenner det på min egen helse hver eneste dag! Jeg klarer fortsatt å jobbe, takket være trening! Legger jeg ned treningen. stivner jeg i hele kroppen min, pusten blir verre, psyken blir vanskeligere å takle. Fortiden min blir verre å takle. Ved å trene kommer jeg meg ut i frisk luft, jeg får treffe andre mennesker, være sosial, bygge nettverk, kroppen fungerer mye bedre. Følelser holdes mer i sjakk, og jeg fungerer i hverdagen!

I vårt samfunn er det viktig å finne muligheter som gjør at flere kan jobbe, og fungere! Vi må satse på å tilby aktiviteter til barn og unge som innebærer noe annet enn disco og gaming! Ungdommer som faller ut av skolesystemet må fanges opp, og ivaretas! Voksne og eldre må få sine muligheter til tilpasset trening! Det vil selvfølgelig ha sine kostnader, men det vil være verdt det i lengden! Politikere må få møte enkeltmennesker, se hva det vil si å klare å fungere med mye smerter! De må få se at det faktisk hjelper! Vi må tørre å stille opp, og si at vi trenger denne innsatsen fra kommunen!

Jeg håper jeg får mulighet til å komme på møtet i morgen kveld. Jeg er ikke ekspert, og sitter ikke på alle løsningene. Men jeg er villig til å være et ansikt for dem som har kjent på kropp og sjel at det hjelper! Jeg vet at trening og fysisk aktivitet hjelper! Det må vi spre til andre også! Sammen kan vi oppnå masse spennende!!

3 kommentarer
    1. Guro Wendelbo: Tusen takk! Du må svært gjerne dele fra min blogg! Tips meg gjerne om det, og spør gjerne hvis jeg kan bidra med noe for kommunen angående dette tema. Jeg jobber med ulike ideer for hvordan jeg kan bruke min historie og erfaringer for å hjelpe andre! Har tanker om foredrag o.l Mvh Wenche

    2. Hei! Takk for det du delte på møtet i dag! Og for det du deler her på bloggen. Folkehelse Mandal har egen FB side. Kunne tenke meg å dele lokale folkehelserelaterte blogginnlegg nå og da. Er det ok at jeg deler fra din blogg ? Hilsen Guro Wendelbo

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg