Tenker du over din egen helse?

Jeg tenkte ikke noe særlig over min egen helse, før i de siste årene. Jeg kjørte på, jobbet hardt og ville oppnå resultater! Jeg tok ikke hensyn til at kroppen skrek etter hvile! Jeg hadde jobber med masse ansvar, og jeg likte det kjempegodt! Jeg er egentlig en ledertype, og trivdes med å jobbe masse. Det var nok ikke det lureste i lengden!

Å lære seg til å ta hensyn til egen helse, har vært en prosess. Nå er jeg mye mer opptatt av å finne en riktig balanse mellom jobb og privatliv. Jeg vil jobbe, men vil også ha overskudd til familie og venner. Akkurat nå passer det bra å ikke ha en jobb med masse ansvar, men med tiden regner jeg med det kan bli aktuelt igjen. Så lenge man trives i jobben sin, og det fungerer på hjemmebane, går det meste bra.

Tenker du på hvordan helsen din er? Tar du hensyn til de signalene kroppen sender til deg? Blir du også fanget i tidsklemma, og kjører deg for hardt? Pass på at du får nok hvile innimellom all jobbingen! Balanse er viktig, da fungerer man best! Vær i forkant, og ta grep før det er for sent, og smellen kommer! Jeg snakker utfra egen erfaring. Jeg stoppet for sent.

Sykemeldinger koster det norske samfunnet enorme summer hvert eneste år. Vi er privilegerte som har så gode ordninger. Men vi kan gjøre vårt for å hindre en del av sykemeldingene. Ved å ha fokus på en god folkehelse, kan vi legge forholdene til rette for befolkningen! Ved å være fysisk aktiv, vil man redusere faren for sykdom. Regelmessig mosjon vil myke opp stive ledd, og hindre overvekt. Vi er mange som har fått merke på egen kropp at det faktisk hjelper!

Istedenfor at legene bare skriver ut resepter på medisiner, burde de kunne ha egne resepter/aktivitetskort hvor man fikk mulighet til varierte trenings og rehabiliteringstilbud. Fysioterapeutene i kommunene har lange ventetider! Kanskje man må tenke på å involvere private aktører i ett samarbeid for å få folk i gang med rehabilitering/trening?? Jeg tror tiden er inne for at man må se etter alternative løsninger! Vi vil ha folk på beina igjen kjapt, og helst ut i jobb. Da må vi legge forholdene til rette for at det skal bli mulig!

Da jeg begynte med regelmessig trening, merket jeg raskt forbedring i egen helse. Ved å trene hos Irene Skuland Reilev, har jeg kommet meg ordentlig i gang med å ta vare på helsen min! Jeg har tenkt å være i jobb i mange år fremover, og da må jeg ta vare på kroppen min! Etter hvert som jeg trente, fikk jeg også mer interesse for kosthold og hva som jeg burde spise. Det har gjort meg lettere, og jeg har en bedre hverdag. Jeg er ikke noen sunnhetsfrik, men er mer bevisst på hva jeg trenger for å fungere best mulig.

Jeg vil være en ressurs for samfunnet vårt, ikke bare en kostnad. Derfor vil jeg være en forkjemper for folkehelsen, og oppmuntre alle til å komme seg opp av sofaen! Jeg tror ikke du vil angre, selv om det kan være hardt! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg