Idrettens uskyld er borte!

Hele livet mitt har jeg likt å se sport på TV. Jeg har sittet i sofaen, og sett på sport hver helg sammen med min far i oppveksten. I voksen alder har jeg sett masse ulike sportsbegivenheter, og vært ivrig tilskuer! Jeg har ropt og skreket til stemmen tok slutt. Jeg har vært en dårlig taper, og kjempe sur hvis det ikke gikk Norges vei! Gode minner har det blitt. Jeg tenkte aldri på at vinneren kanskje ikke var ren….

Vi har alle våre helter. Slik er det for alle nasjoner. Jeg har alltid digget skilandslaget for damer og menn. Håndball for kvinner har jeg digget siden første medaljen ble tatt for mange år siden! Jeg heiet på Vegard Ulvang , Bjørn Dæhli, Thomas Alsgaard. Jeg ble sur hvis Smirnof eller en svenske vant! Nå er det dagens helter som gjelder. Å se skijentene gjøre det så innmari bra, har vært en fryd!

For meg har idrettsutøverne alltid vært forbilder. Mennesker som har trent masse, holder seg i kjempegod fysisk form, og presterer så utrolig bra! Før var det aldri en eneste baktanke når det ble kåret en vinner! Den uskylden er borte. Nå kommer det stadig frem avsløringer om dop og juks. Jeg velger å tro at våre norske helter er rene. Det er muligens noe naivt i denne verdenen vi lever i, men jeg tror og håper de har vunnet på ærlig og redelig vis!

Jeg blir trist når jeg hører at mange medaljevinnere fra tidligere mesterskap nå har blitt tatt. Det ødelegger for idretten at så mange velger å dope seg! Skal man alltid måtte ha en liten tanke i bakhodet at vinneren kanskje ikke er vinneren likevel?? Jeg er glad for at jukserne blir tatt. Men sitter likevel igjen med en følelse av å ha blitt lurt. Det blir jo ikke det samme for de som nå plutselig rykker frem i køen, og vinner medaljene!

Idrett skal være gøy! Idretten skal være ren og rettferdig! Vi skal feire vinneren, og gi oppmuntring til de som taper! Jeg vet at jeg må innse at idretten ikke lenger er ren, og det er bra det blir oppdaget! Men jeg har lyst å bevare den entusiasmen jeg alltid har hatt! Jeg vil feire en vinner uten automatisk tenke at de kanskje er dopet! Jeg applauderer alle der ute som vier livene sine til idretten, og lar oss få ta del i deres triumfer og nederlag! Det har gitt meg mange gleder opp igjennom årene! Det er det jeg har lyst å tenke på når jeg tenker på OL,EM eller VM! Ikke på hvem som blir tatt for doping om fem/seks år…….

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg