Usmakelig reklame!

Det er sjelden jeg blir engasjert over reklame. Det hender jeg blir fanget av fengende musikk eller noe morsomt. Ellers bryr jeg meg ikke om det som surrer på tv i bakgrunnen. Men i dag ble jeg tipset om en reklame fra Helsedirektoratet. De vil sette fokus på at folke skal slutte å bruke snus. Det er jo for så vidt en ting å ta fatt i. Men måten det blir gjort på er direkte usmakelig!

Reklamen er blitt laget som en babyshower hvor venninner er samlet for å feire sin gravide venninne. De koser seg, og stemningen er god! Etter hvert skal de ha en quiz! Det begynner med sjarmerende spørsmål om hvem barnet kommer til å ligne på. Deretter blir det bare verre. Neste spørsmål er : tenk om barnet må i kuvøse? Så kommer enda verre til slutt: Tenk om barnet blir dødfødt?

Rundt om i Norge sitter det tusenvis av foreldre som har opplevd det verste man kan tenke seg overhodet. De har mistet sitt barn. En slik reklame virker svært opprivende på disse menneskene som allerede har det vondt fra før. Mange foreldre opplever å få premature barn som blir liggende i kuvøse over kort eller lang tid. Mange barn svever mellom liv og død! Det er en periode i livet som ikke er så lett å tenke tilbake på! Det oppleves sårt og vanskelig!

At Helsedirektoratet vil sette ting på spissen for å nå ut med et viktig budskap, er en ting. Men her har de trådt over en grense etter min smak! Jeg forstår ikke hvorfor man må ta med seg de såreste og vondeste opplevelsene foreldre og familie kan oppleve, inn i en reklame! Å vri det til slikt, er direkte usmakelig og provoserende! Jeg forstår godt at de som har opplevd dette reagerer!

Jeg har adoptert mine to barn, og har selv aldri opplevd noe av dette. Men jeg kjenner flotte mennesker som har gått gjennom masse med sine barn. Jeg kjenner også dem som har mistet sine barn. Å få minnene deres opprevet på grunn av en reklame på tv, er direkte unødvendig! Jeg er glad for at jeg ble tipset om dette, og er ikke redd for å si hva jeg mener! Reklamen bør fjernes umiddelbart!

Å jobbe for mindre bruk av snus og nikotin, er viktig. Men vær så snill og tenk litt over de menneskelige sidene ved en reklame før de slippes ut på skjermen! Her oppnår man faktisk å direkte såre ett stort antall mennesker som har mistet det kjæreste de har, eller gått gjennom en vanskelig tid med sine små!

6 kommentarer
    1. er sååå enig med deg og alle dere andre…..søppelreklame som ikke skulle vært vist i det hele tatt.

    2. PB: Kjære deg! Det skulle bare mangle at vi skal reagere! Jeg fikk fryktelig vondt i magen da jeg så reklamen! De burde skamme seg! Markedsføring skal være opplysende, ikke sårende og respektløst! Klem!

    3. “Om dette berører deg personlig, kan du få hjelp og støtte hos fastlege, jordmor eller annet helsepersonell”.. Synes nesten svaret deres er mer kvalmt og usmakelig enn reklamen..

    4. Takk! Takk for at du skriver dette innlegget – det er så godt å se at det ikke bare er “oss” som har opplevd enten det ene (kuvøse) eller det andre (dødfødt), eller begge deler, reagerer..
      Deler av svaret fra helsedirektoratet på et innlegg om akkurat denne reklamen var: Hvis dette blir for personlig for deg, kan du søke hjelp og støtte hos jordmor/lege etc..,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg