Gutter på besøk i jentegarderoben!

På barneskolen slet jeg veldig i gymtimene. Jeg var stor og tung, og klarte ikke delta like aktivt som de andre elevene i klassen. Jeg ville egentlig, men tung  kropp og mangel på selvtillit gjorde det vanskelig. Jeg kunne sitte på benken og se på de andre løpe, og jeg husker at jeg mange ganger ønsket det var meg som kunne løpe så fort! Jeg likte basketball, og innebandy. Men det var heftig og skummelt.

Jeg var allerede fullt klar over at jeg var overvektig. Det var ikke vanskelig å se selv, og jeg ble ofte minnet på det av medelever. Det var fryktelig sårt og vondt. Etter hver eneste gymtime, var vi nødt til å dusje. Jeg hatet det så intenst! Å måtte kle av seg sammen med alle andre, var forferdelig. Stort sett var der ingen voksne i garderoben med oss.

Selvfølgelig forsøkte etter hvert guttene å spionere på oss. De forsøkte å lure seg inn. En gang klarte de det. Jeg og ei venninne klarte å komme oss så vidt inn på toalettet, og låste døren. Vi hadde bare noen altfor små håndklær rundt oss. Etter hvert ble det stille i garderoben, og en av  jentene sa vi kunne komme ut. Hun lovte meg at guttene var borte. Tilslutt låste jeg opp, og guttene var der fortsatt. Vi to jentene sto inneklemt mot hverandre innerst på toalettet imens noen av guttene lo og kommenterte kroppene våre. De ble tilslutt kastet ut av garderoben.

Etterpå hadde guttene i klassen fått et nytt samtale emne. Nå diskuterte de om Wenche hadde fire eller fem valker på magen sin! De var grusomme. Som gutter på den alderen kan være. Jeg husker vagt at læreren snakket med klassen om at guttene ikke hadde lov til å være hos jentene. Men ingen snakket med meg eller venninnen min om det vi opplevde. Så ble det ikke pratet noe mer om. Jeg fikk kommentarer om kroppen min en stund, før de gikk over på andre ting.

Hvorfor forteller jeg dette? Jeg ønsker å fortelle dette fordi det er like aktuelt tema i dag. Vi må prate med barna våre om kropp og intime grenser. Vi må lære dem om hva som er ok, og hva som faktisk er ulovlig. Barn og ungdom opplever i dag at det tas nakenbilder og spres på internett. Jeg er inderlig glad for at mobilen ikke var en naturlig del av vår skolegang! Jeg ønsker å være med på å sette dette i fokus! Man skal ikke måtte oppleve mobbing fordi man har ulike kroppsfasonger!

Jeg hadde sterk garderobeskrekk i mange år som voksen. Den har jeg klart å komme over. Jeg kjenner det enda i magen, men tørr å gå i svømmehall. Men det tok mange år før jeg orket det! Slik skal det ikke være, verken for små eller store! Vi er like verdifulle og vakre alle sammen!  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg