Det er`ke greit å være feit!

På ungdomsskolen var grupperingene enda klarer å se i klassen vår. Jentene var delt inn i tre grupper. En med de aller kuleste som var godtatt, en litt mindre gruppe som hadde funnet hverandre, og den gruppen jeg var i. Vi var to/tre fra vår klasse og noen få fra andre klasser. Slik husker i hvert fall jeg det. Vi hadde det for så vidt nokså greit innad i vår gruppe. Vi var lojale mot hverandre, og holdt oss for oss selv.

Jeg ble allikevel plaget, men ikke så synlig. Jeg husker spesielt godt en periode på skolen. Første året på ungdomsskolen, før jeg slanket meg til konfirmasjonen. Jeg var stor og tung. Hver gang vi vikk forbi den ene jentegjengen, var det en jente som sang lavt en strofe rett bak øret mitt gjentatte ganger! “Det er`ke greit å være feit!” Jeg kan ennå høre stemmen hennes i hodet mitt. Det var så utrolig sårende. Ingen ante hvordan jeg virkelig følte meg innvendig.

Det var i en periode dette skjedde, så tok det slutt. Det ble aldri tatt opp med lærerne. Jeg orket ikke, og hadde ingen tro på at det ville føre noe godt med seg!  Dette er en setning som har brent seg fast i hjernen min. Jeg jobber fortsatt med å slette den. De innleggene jeg har skrevet her på bloggen om andre episoder, har hjulpet meg til å bearbeide disse opplevelsene, og komme meg videre. Jeg satser på at det skjer også med dette. Det skal bli en befrielse!

Jeg vet med sikkerhet at denne jenta ikke ønsket at dette skulle forfølge meg i så mange år. Det er ikke sikkert hun husker det heller. Men for meg viser det hvor farlig det er å si slike ting til ett barn eller ungdom. Sårbare sinn glemmer ikke slike ord så lett. Kommunikasjon mellom barn og unge er kjempeviktig å prate om. Og vi voksne må forsøke å være gode forbilder. Jeg har også sagt stygge ting, jeg er ikke perfekt! Men jeg forsøker å sette fokus på dette slik at vi alle kan være ekstra bevisste i forhold til hva som blir sagt!

Det var ikke noe greit å være overvektig. Det kan jeg skrive under på. Jeg fortsatt for tung, selv om jeg i dag lever ett aktivt og relativt sunt liv. Men jeg kjenner i dag på en større livsglede enn jeg noen gang har opplevd før! Det har vært en lang vei å gå, og jeg har fortsatt et stykke igjen!

2 kommentarer
    1. Veldig kjekt å lese at du i dag kjenner en større livsglede enn tidligere. Kjekt å lese at du har det bra, Wenche.
      Da du skrev at du fortsatt var for tung, kom jeg til å tenke på hva en fysioterapeut sa til meg en gang jeg beklaget meg over at jeg, til tross for all treningen, var like tykk. Hun fortalte meg at dersom jeg ville slanke meg, måtte jeg huske at kosthold utgjorde 80% og trening 20%.
      VG sin vektklubb følger dette prinsippet, det koster noe å være medlem, men det virker bra for meg,så lenge jeg følger rådene de gir.
      Jeg synes du er kjempeflink, Wenche.
      Ha en fortsatt fin dag og nyt sommeren.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg