Fysisk aktivitet redder meg!

Som revmatiker er det to ting som gjelder for å holde seg i best mulig form. Trening og hvile. Man må holde seg i fysisk aktivitet slik at man ikke stivner fullstendig! Jeg har både urinsyregikt, fibromyalgi og leddslitasje i begge hender og fingrer. Det betyr at min risiko for å stivne hen er veldig stor. Hvis jeg sitter for lenge stille, ser det ofte ut som jeg er et eldre menneske når jeg reiser meg for å gå. Kroppen stivner kjempefort, og er smertefull. Jeg har absolutt ikke tenkt å la det skje uten kamp! Derfor trener jeg iherdig for å få best mulig helse.

Jeg er helt avhengig av å trene regelmessig. Og jeg er faktisk helt avhengig av å bli rettledet slik at jeg ikke belaster kroppen min på feil måte. Det koster penger å bruke personlig trener, det er bare sånn det er. Og min private trener er verd hver eneste krone jeg betaler! Men det irriterer meg at jeg ikke kan få dekket utgifter til trening. Det må jeg fint betale for selv. Jeg kan få ørten medisiner på apoteket, og slipper unna med en egenandel. Men når trening er den eneste medisinen som har effekt på mine helseproblemer, må jeg pent betale alt sammen selv! Det merkes godt i en slunken lommebok.

Ja, jeg kan gå en tur i skog og mark. Det er gratis. Men jeg kan også få motivasjon, bli instruert i nye øvelser, oppleve mestringsfølelse, skape ett nettverk ved å trene sammen med andre. Det har vært en viktig arena for meg til å bli kjent med nye mennesker her i Mandal. Ved å oppsøke treningsgrupper har jeg blitt kjent med nye, gode mennesker! Folk som sier hei til meg i butikken! En liten drøs etter treningen! Løpe sammen på stranda under treningstimen! Små samtaler som gjør underverk på selvtilliten! Som hjelper meg til å holde kropp og sjel i gang!

Jeg kommer til å prioritere trening høyt fremover i livet mitt! Samme hva det koster, må jeg finne løsninger som fungerer best for meg! For det gjelder faktisk å kjempe for mine muligheter til et bra liv sammen med mine kjære! Jeg vil nemlig oppleve nye steder! Jeg vil nå nye topper! Jeg vil mestre nye utfordringer mentalt og fysisk! Helsen min byr på utfordringer, men de skal jeg takle på ett eller annet vis! Jeg kan ikke lenger klare å jobbe slik jeg har gjort før. Jeg må tenke nytt, og finne nye veier å gå! Det blir en spennende reise! Og den kan ende veldig godt. Nå krever kroppen litt hvile, men med tiden blir jeg kanskje klar til nye utfordringer!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg