Et NEI er et NEI!

De siste dagene har jeg lest i nyhetene om ei ung jente som ble dopet ned, og voldtatt av tre menn. Etter flere runder i retten ble mennene utrolig nok frikjent. Det provoserer mange, og inkludert meg. Jeg blir opprørt og sint. Jeg forstår ikke hvorfor vi har et lovverk som gjør det mulig å slippe unna straff for slike overtredelser. Men desverre så er jeg ikke sjokkert. Vi har lest om det før. Hørt gang på gang om hvordan dette skjer med jenter, og i noen tilfeller gutter. Det er forkastelig og skremmende. Og når kjente advokater går ut, og krever lavere straffer for voldetktsdømte, da kjenner jeg at jeg blir rasende!

Ingen har lov å forsyne seg av en annens kropp uten tillatelse! Du bestemmer over egen kropp! Hvis du ikke ønsker intim omgang, så skal ingen tvinge deg! Det er skremmende at mange legger skylden over på ofrene. Enten har jentene vært beruset, og da er det plutselig hennes egen feil! Eller så er skjørtelengden så kort at vi ber om å bli voldtatt! Faktumet er at det har ingenting å si! Om en jente du liker, er full, så får du ikke automatisk tilgang til hennes kropp! Og om skjørtet er kort, så har du bare med å holde fingrene fra fatet! 

Jeg er ikke naiv. Jeg skjønner at vi må passe på oss selv, og ikke utsette oss for farlige ting. Men jenter i dag skal ha lov til å kunne ta seg en bytur! De skal ha lov til å pynte seg! Det handler om den enkeltes menneskesyn, og respekt for andre mennesker! Vi er ikke ett kjøttstykke som du kan forsyne deg av når du blir sulten! Å misbruke ett annet menneskes kropp er fryktelig skadelig! Man føler seg som en bruksting som ikke betyr noe! Verdigheten forsvinner ut vinduet, og offeret sitter igjen med skamfølelsen! 

Overgrep skjer ikke bare på byen. Man trenger heller ikke være beruset. Det skjer i mange hjem, i mange ekteskap/forhold. Å ikke akseptere et NEI er et overgrep! Selv om man lever i et forhold, så skal egne og andres grenser overholdes og respekteres!  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg