Hvorfor er det så vanskelig å være feminin?

Forrige onsdag hadde jeg på meg skjørt. Det burde ikke være så big deal egentlig. Men for meg så er det faktisk det. For jeg sliter med selvbildet mitt. Jeg sliter med å kle meg feminint. For jeg har fått vite i store deler av livet mitt at jeg er stygg. At jeg er overvektig. At jeg ser så stygg ut at ingen andre vil ha meg. Det har satt sine spor. Og jeg har latt være å pynte meg. For det var på en måte ingen vits i det. Jeg har virkelig måtte jobbe med meg selv for å komme meg bort fra den tankegangen. Jeg må bryte ned disse vonde setningene om egen kropp og utseende. Selv om jeg får masse ros fra min kjære, så sitter det likevel i ryggmargen min. Men jeg vil ikke være sånn lenger. Jeg har lyst til å blomstre. Jeg har lyst til å pynte meg uten å få panikk.

Så forrige onsdag tok jeg grep. Jeg hadde tre viktige møter denne dagen, og jeg bestemte meg for å kle meg opp. Gi meg selv litt drahjelp ved å se flott ut. Se ut som en voksen dame med bein i nesen! Jeg fikk på meg strømpebukse, svart skjørt og topp. Grå cardigan og svart skjerf, og sko med litt hæler. Plutselig var ryggen rakere, og jeg eide verden litt. Selvtilliten sitter ikke i klærne, det vet jeg svært godt. Men jeg kan ikke nekte for at det hjalp betraktelig å være litt finere kledd. Jeg fikk en annen holdning, og jeg likte meg selv. Jeg syntes faktisk at jeg var fin. Jeg fikk masse kommentarer, og jeg skal ærlig innrømme at de varmet hjertet mitt. Noen så at jeg hadde pyntet meg litt. Det var godt å vite at man ble sett.

Men det ble med den dagen. Dagen etterpå var det tilbake til det vanlige. Jeans og joggebukse har vært på min kropp. For igjen ble selvtilliten borte. Den ble lagt inn igjen i skapet sammen med skjørtene og kjolene. Det irriterer meg grenseløst. Hvorfor skal det være så fryktelig vanskelig for meg å ta tak i dette? Jeg som fikser alt mulig annet, men dette er og forblir vanskelig. Jeg må virkelig jobbe med min hjerne, og mitt tankesett om egen kropp og speilbilde. Jeg fortjener å tenke bra om meg selv. Men jeg må jobbe beinhardt. For gamle spøkelser kommer til stadighet frem. De skal kjeppjages. De skal bort fra mitt liv. For jeg vil føle meg fin. Jeg vil være meg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg