Når flat mage og flott kropp blir det viktigste….

Det kan godt hende jeg provoserer noen med dette innlegget. Men det får bare stå til. For jeg har virkelig fundert på en ting de siste månedene. Som mange andre her i verden leser jeg om kjendiser. Jeg får med meg masse om dem, da de er overalt på sosiale medier og i nyhetene. Jeg kan se at noen gifter seg, og noen skiller seg. Noen er ferie eller noen bygger hus. Vi får være med på alt mulig. Vi får være med inn i livene deres. Noen viser frem barna som små utstillingsobjekter i media. Der finnes ikke måte på hva som skal dokumenteres for oss andre. Og veldig mange av dem poserer med lite klær. Det er så viktig å vise frem flotte kropper og naken hud overalt. For meg blir det veldig overfladisk. For det blir så enormt mye fokus på flate mager og flotte pupper. Det handler egentlig om å konkurrere i hvem som ser flottest ut, til og med rett etter fødsler!

Jeg vet at jeg ikke trenger å lese om disse kjendisene. Jeg velger det selv. Ja det gjør jeg jo. Men samtidig kommer det rett i fleisen på oss overalt til enhver tid. Og jeg må bare si at jeg tenker mye på hvilke signaler man sender ut til verden. Hva er det som egentlig betyr noe? Er det viktigst å vise frem nakenbilder av kroppen sin? Må man vise nesten alt for å få nok bekreftelse på at man er god nok? Og hvis da et nakenbilde kommer på avveie, så er det alle andres sin feil? Man har i de aller fleste tilfellene godkjent at slike bilder har blitt tatt. Da står man faktisk også i faresonen for at det kan skje. Det er ikke tillatt å spre bilder, og det er jeg glad vi har et lovverk for! For all del, jeg ønsker ikke at mennesker skal drive å spre slike ting på nettet. Men hvorfor skal det være så nødvendig å blottlegge seg så til de grader på slike bilder??

Jeg er blogger. Men likevel så reagerer jeg kraftig på de mest kjente bloggerne vi har i dette landet. De gjør selvfølgelig masse bra, men det er mye som skurrer i mitt hode. Et enormt fokus på kosmetiske operasjoner, permanent sminke, rumpeløft, silikon og Botox. Jenter helt ned i 10-12 årsalderen har disse bloggerne som sine forbilder! De vokser opp med et inntrykk av at man bør legge seg under kniven fordi man ikke er perfekt nok! Hva er det for ett opplegg?? Det gir helt feil signaler til unge jenter! Jeg har fulgt de mest populære bloggerne i en tid for å virkelig se hva de holder på med. Og jeg ble faktisk ganske sjokkert over en del av det som publiseres. Jeg er en voksen dame, og har nok livserfaring til å sile ut hva som er nødvendig for mitt liv. Men for unge mennesker som leser dette hver eneste dag, så er det direkte farlig påvirkning som foregår! Det er etter mitt syn altfor mye fokus på kropp og utseende, dyre vesker og velstående livsstil!

Jeg er ingen rosablogger. Jeg skriver ikke blogg for å reklamere for mascara og løse vipper. Det får de andre ta seg av. Jeg har foreløpig heller ikke tjent en eneste krone på min blogg. Det kan godt hende jeg vil tjene noen kroner etter hvert, men jeg ønsker ikke å blogge på grunn av penger. Jeg skriver fordi jeg ønsker å formidle. Så er det ikke min jobb å bestemme hva andre skal skrive om heller. Men jeg reagerer på det som skjer i samfunnet vårt, og velger å si ifra! Vi som skriver offentlig har et ansvar for hva vi publiserer! Alle er ikke enige i alt jeg skriver om, og det respekterer jeg. Men jeg ønsker å være et ærlig og voksent innslag i bloggverdenen! Vi trenger noe annet enn løs vipper og mascara! Det håper jeg dere er enige i!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg