Mobbing på internett!

Rundt omkring i hele verden sitter mennesker som meg, og skriver på internett. Vi bruker internett og sosiale medier til å kunne få ut våre innlegg og synspunkter. Alle sammen bruker internett til sine interesser. Det må jo faktisk være lov. Men det som er trist å erkjenne, er at det også da blir mer og mer mobbing på internett. Det sitter mennesker rundt omkring som bruker denne muligheten til å tråkke på andre følelser, og sjikanere. Det er skammelig! Det er uverdig! Og det bør slås hardt ned på! Samfunnet vårt har utartet seg på en måte som er direkte farlig. Ytringsfriheten blir fort brukt på en meget uheldig måte. Det bør vi få fokuset på, og vi bør alle gjøre en stor innsats for å stoppe denne utviklingen!

Når jeg bestemte meg for å ha en blogg, så måtte jeg vurdere mange ulike ting før jeg startet. En av de tingene som bekymret meg aller mest, var om jeg kom til å takle negative kommentarer og netthets. Jeg visste at det ville komme før eller siden. Var jeg sterk nok til å riste det av meg raskt? Eller ville det gå innpå meg, og faktisk være til skade for meg? Jeg har vært svært heldig, og har fått ytterst få negative meldinger. Men samtidig må jeg nok erkjenne at de få som kommer, de gjør et visst inntrykk på meg. Jeg kan bli både provosert og trist, men jeg er tross alt en voksen dame, så jeg tåler dette. Men med egne erfaringer i friskt minne, så tenker jeg masse på hvordan dette må være for unge mennesker som opplever mobbing på internett! Sårbare mennesker som skal finne sin egen vei gjennom livet blir bombardert med hets og sjikanerende kommentarer! Det gjør meg både trist og skikkelig sint! Når man må bruke internett for å si noe negativt, da er man faktisk ynkelig og svak! å gjemme seg bak en pc, ofte anonymt, er usedvanlig feigt i mine øyne!

I mediene har jeg lest om ei ung jente som har blitt grovt mobbet og sjikanert på nettet. Noen gikk også hjem, og plasserte et tau utenfor døren hennes. De mente hun var så stygg at hun burde bruke tauet til å ende livet sitt. Heldigvis valgte hun å ikke gjøre det! Istedenfor står hun åpent frem, og forteller oss om den brutale virkeligheten! Jeg blir aldeles rasende på de menneskene som kan gjøre noe slikt! Hva tenker egentlig folk med i dag? Hvor er den vanlige folkeskikken forsvunnet hen? Det er fullstendig uhørt at slikt skal skje i vårt land i 2016! Jeg håper at jenta får all den hjelp som hun trenger for å få det godt, og få fred! Mobbing på nett må stoppes! Jeg vet at det er skikkelig vanskelig å få has på, men vi må gjøre ett forsøk! Vi kan ikke bare overse problemet! Mobbing på nett vil dessverre være en del av vår hverdag, men vi må vise avsky mot det! Vi må kjempe mot mobbing på nett!

Mobbing er grusomt for den som opplever det, og for familien rundt den personen som blir rammet! Man vet ofte ikke hva man skal gjøre, eller hvilken hjelp man kan få! Man føler seg veldig ofte alene i kampen mot mobbing! Det kan vi gjøre noe med! Vi kan sammen sette fokuset på holdninger i forhold til mobbing! Både mot mobbing på internett og ellers i hverdagen! Jeg har selv vokst opp som mobbeoffer, og det har satt dype spor i meg! Jeg ønsker derfor å bruke min stemme til å kjempe mot mobbing! Jeg velger som oftest å ikke kommentere de negative meldingene som kommer på min blogg. Jeg er ikke feig, men jo mer oppmerksomhet vedkommende får, jo mer ivrige blir de! Så jeg bruker ikke min energi på slike kommentarer! Men jeg blir av og til så provosert, at jeg bare må få det ut av systemet. Jeg forstår i hvert fall godt at sjikanerende meldinger på internett kan gjøre veldig vondt for den som blir utsatt for det.

En ting vi alle sammen kan gjøre, er å ta en prat hjemme om mobbing! Snakke med våre barn, og minne dem på hvilke konsekvenser det vil  ha å gjøre slikt mot andre mennesker! Det burde være direkte flaut å være en mobber på internett! Det burde ikke være kult i noen sammenhenger! For det handler om menneskeverd! Det handler om å vise respekt for andres liv! Og det er noe som vi alle bør lære våre håpefulle om, og minne oss selv på å være gode forbilder!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg