Det er ingen som er født inni et skap!

Jeg har de siste ukene sett på en dokumentar serie på NRK nett tv som heter Ut av Skapet! I serien møter vi fem modige , unge mennesker. Mennesker som har holdt legningen sin skjult. De har følt seg tvunget til å holde seg inni det såkalte skapet. I tv serien får vi være med når de åpner seg opp for nære venner og familie. De støtter hverandre gjennom de vanskelige stundene, og de får møte flere profilerte mennesker med deres legning! Selv har jeg aldri vært i tvil om egen legning, og jeg elsker jo da en mann. Jeg har aldri måtte tenke på hva jeg tenker eller føler. Jeg har aldri måtte lyve for min familie eller vennekrets. Jeg har kunnet ta min mann i hånden på butikken, og leie hender som verdens mest naturlige ting i verden. Og jeg er heller ikke redd for å gi ham en klem, eller et kyss mens andre ser det. Det har ikke de fått gjøre med sin kjærlighet. For de turte ikke. De var redd for oss. De var redd for hva familie, venner og samfunnet ville si. Slik kan vi ikke ha det i 2016!

Jeg ble svært grepet av serien. For alle ungdommene som er med i serien, har måtte leve med en maske i mange år. De har ikke kunnet få være seg selv fullt ut. Det har de like mye rett på som meg! Og jeg ble stolt over hver enkelt av dem etter hvert som serien gikk fremover. Heldigvis ble alle sammen møtt med forståelse og respekt. Det skulle faktisk bare mangle. Men jeg kan forstå at situasjonen kan være vanskelig for alle rundt dem også. Men de er bare vanlige mennesker som oss alle. Med hver sine egenskaper og kvaliteter! En av mødrene var så herlig da hun uttalte til sin sønn: Jammen jeg har jo ikke født deg inni et skap! Og det er helt sant. Men fordommer og samfunnets normer plasserer disse guttene og jentene inn i skapet! Og det må vi faktisk endre på! Vi må behandle hverandre med respekt og verdighet! Det er lov å føle at det er rart eller vanskelig, men man skal la dem få lov til å ha like gode liv som alle oss andre!

For meg handler det om menneskeverd. Det handler om retten til å leve ett fritt og trygt liv sammen med dem man elsker. Det handler ikke om religion eller andre kriterier. I mine øyne er alle like mye verd, og de skal behandles på en god måte. Rundt omkring i vårt land sitter mange mennesker fortsatt i sine “skap”! De må få komme ut derfra når de selv er klare for det. Og da er det vår plikt å ta imot dem med åpne armer. Jeg kjenner både homofile og lesbiske! Og jeg har bare flotte ord å si om dem. Jeg skal være helt ærlig, og innrømme at jeg legger ekstra merke til det om to menn eller to damer leier hverandre på gata. Og ja, jeg kvekker litt hvis jeg ser dem kysse eller klemme i offentligheten. Men det betyr ikke at jeg synes det er feil at de gjør det! Men samfunnet vårt er ikke vant til det. I hvert fall ikke i små byer. Men jeg tenker at det er bra de er trygge nok til å vise kjærligheten til hverandre.

Jeg vet at mange sikkert blir overasket over dette innlegget. Jeg er vokst opp i et kristent hjem, og er fortsatt en kristen. Men jeg vil ikke dømme. For meg er nestekjærlighet og medmenneskelighet viktige elementer i livet. Og det lærer jeg videre til mine barn. For meg handler det om å respektere andre mennesker. Og det er jeg ikke redd for å si høyt! Ingen fortjener å måtte leve livene sine inne i et skap!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg