Er barn som arver klær automatisk fattige?

Den siste uken har det vært en diskusjon i media etter et blogginnlegg skrevet av Marianne Hennøen. Hun hadde overhørt nabobarna prate om at bare fattige mennesker handler klær på Cubus. Det fikk meg til å tenke over egen situasjon, og hvordan jeg har skaffet klær til egne barn tidligere. Jeg har aldri hatt en tykk lommebok, så jeg har ofte handlet på helt ordinære butikker til mine barn, og til meg selv! Den dag i dag handler jeg ikke dyre merkeklær! Rett og slett fordi det ikke er nødvendig å bruke store mengder av vårt budsjett på klær, og lommeboken bestemmer om det er greit å gjennomføre kjøp nå.

I en periode da jeg var enslig, var jeg så heldig å få arvet masse klær til mine barn! Og de ble glade for å få fine klær! For det var flotte klær som jeg fikk av vennlige mennesker som ønsket å hjelpe oss! Det er jeg evig takknemlig for! Og jeg mener det ikke er flaut å erkjenne at det var slik! Nå er jeg i en bedre situasjon, og klarer å få kjøpt det som behøves. Men jeg må ta det litt og litt da jeg ikke har stor inntekt! For meg er det helt naturlig å løse det slik, akkurat som det er naturlig for andre personer å bruke mer midler på barnas klær! Det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva de ønsker å bruke sine penger på!

Men vi har uten tvil en jobb å gjøre når det gjelder hva vi gir videre av holdninger til barna våre. Skal det være de materielle godene som skal favoriseres og prioriteres? Barna som vokser opp kledd i dyre merkeklær trenger nok å få fortalt at det er det ikke alle som kan, og at det ikke skal være viktig i den store sammenhengen! Og mine barn er blitt lært opp til at man skal respektere alle sammen uansett hvordan man går kledd. Heldigvis klarte jeg å unngå de store krisene da jeg fikk klær til barna, og det gikk helt fint. Så vidt jeg vet var det aldri et tema som de fikk tyn for!

Alle foreldre bestemmer selv. Gjør akkurat som dere ønsker! Men vi får ta en felles dugnad, og lære våre barn at det ikke er viktig å tenke på hva klærne koster! Og at man ikke skal sette merkelappen “fattig” på barn eller voksne som velger andre løsninger! For det er bare trist!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg