Skandale i Alta!

Det var nesten ubegripelig å lese nyheten om at en liten gutt hadde blitt avkledd og hengt opp ned mens han var på skolens område. Det gjør vondt innerst i sjelen å lese om slike hendelser. Noen ganger lurer jeg virkelig på hvordan verden vår har blitt. Barn som lynsjer små barn. Hva er det som gjør at barna gjør slikt mot et annet barn. Hva er det som gjør at barn må oppleve slike hendelser. Mobbing er et stort problem, og det må jobbes beinhardt med fremover. Jeg føler med dem alle sammen. Dette må være aldeles grusomt å oppleve for de involverte. Jeg håper virkelig at får all den hjelpen de trenger fremover.

Men det gjelder ikke bare offeret og hans familie. Jeg tenker like mye på den gjengen som har utført denne ugjerningen. Det er viktig at de også blir sett, og får den nødvendige hjelpen til å komme på rett spor i livet. Og jeg vil tro at foreldrene deres heller ikke har det så greit med denne saken hengt ut overalt. Jeg ble sterkt mobbet selv i mange år. Og jeg kan med hånden på hjertet si i dag at jeg er ikke bitter på de barna som mobbet meg gjennom hele grunnskolen. Men jeg er mer bitter på de voksne som ikke grep inn, og ordnet opp mellom oss. Å komme til kjernen av problemene i Alta blir utrolig viktig, og at alle involverte får den hjelpen og oppfølgningen som behøves. For dette må tas med roten. Dette har gått så altfor langt. Det må stoppes umiddelbart!

Slike saker gjør sterkt inntrykk hos oss. For de er så til de grader uholdbare å godta. Men hver eneste dag, på hver eneste skole, opplever barn å bli mobbet fysisk eller psykisk . Noen av dem blir aldri sett. Noen av dem bærer det for seg selv i mange år. Det setter dype spor. Og det er umenneskelig. Vi kan ikke lukke øynene for denne virkeligheten. Store ressurser må settes inn i skolen, og der skal være en nulltoleranse som faktisk blir overholdt i praksis’, og ikke bare på papiret! Akkurat nå er alle berørte over denne sterke saken, men den må ikke bli glemt! Vi må ikke legge det i en skuff, og bare gå videre. Vi må jobbe beinhardt i alle ledd for å få bukt med mobbingen.

Et lite barn er blitt avkledd. Hengt opp ned til lynsjing. Det er så fryktelig. Jeg kjenner jeg blir både trist og sint. Og når foreldrene sier at de fikk en  liten SMS med beskjed, så blir jeg ganske oppgitt. For jeg tror nok det hadde vært mye lurere å ta seg tid til en liten telefonsamtale. Jeg håper at dette blir en solid vekker. Vi må ikke tro at skolegården er mobbefri. For det er den ikke. Vi må jobbe i hvert enkelt hjem for å gi våre barn de holdningene som behøves for å behandle andre mennesker med respekt!

1 kommentar
    1. Helt enig jeg tror også de som utførte hendelsen burde virkelig bli sett de også slik at de ikke kommer ut for ville fotspor senere i livet. Vi vet aldri hva som ble årsaken til dette. Og uansett så er det ingen grunn til å gjøre det heller, men som du skrev her må alle bli sett og tas hånd om på en onkelig måte

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg