En absurd verden

Det er spesielt å lese i nyhetene om de tragiske hendelsene i Kristiansand i går ettermiddag. En dame og en gutt mistet livet. Brutalt drept ved en skole. Ingen har meldt seg. Ingen mistenkte i saken foreløpig. En familie har mistet sin sønn. En annen familie har mistet sin kjære. Kvinnen skulle lufte hunden sin, men kommer aldri tilbake igjen til hjemmet. Livene er forandret for alltid. Familiene sitter tilbake med stort sjokk og savn. Det er blitt en helt absurd verden vi lever i. Mennesker mister livet på de mest utenkelige og bisarre måtene. Det er skremmende å lese om. Man hører om drap nesten daglig. Bak hver eneste hendelse sitter det mange berørte parter. Pårørende som har mistet sine aller kjæreste på forferdelige måter. Men også pårørende til de som har gjort ugjerningen får livene sine endret for alltid. Det er mange skjebner, og uendelig mange sår.

Det er skremmende å tenke på hvordan verden har endret seg. Vi møter kriminalitet overalt, og terskelen for å begå store, ulovlige handlinger virker til å være veldig lav. Hvordan har samfunnet blitt? Hva er årsaken til at dette skjer? Hvorfor klarer vi ikke å fange opp potensielle drapsmenn? Jeg er ikke fagperson på dette i det hele tatt, men jeg stiller meg stadig spørsmålet. Hvorfor klarer vi ikke å leve sammen på en fredelig og god måte? Hvorfor ønsker folk å drepe andre mennesker. Jeg blir trist at å tenke på alle de sakene som har vært. Vi trenger et mye sterkere helsevesen. Et sterkere psykisk helsevern. Kriminelle må få et bedre opplegg, og bli bedre før man lar de få gå fritt rundt igjen. For det er tydeligvis en del som ikke fungerer slik det burde. Mange mennesker fra ulike kulturer skal lære å bo sammen, og respektere norske lover og regler. Det er både norske og utenlandske drapsmenn. Det vet jeg veldig godt. Men jeg tror at jobben med integrering i det norske samfunnet kan bli enda bedre. Det er viktige holdninger og menneskesyn som må settes i fokus.

Jeg kan ikke endre hele verden. Men jeg kan lære mine barn hva som er rett og galt. Jeg kan lære dem om menneskeverd. Jeg kan lære dem å respektere andre mennesker. Vi kan lære våre barn sunne holdninger som hjelper dem til et godt liv. Hver enkelt av oss kan hjelpe de som vi har nærmest. En felles dugnad som kan gå over hele landet. Der vil alltid være mennesker som begår smertefulle handlinger. Men vil kan forsøke å minske rekruttering til de kriminelle miljøene ved å så de gode holdningene. Da kan vi få en bedre fremtid. Et tryggere samfunn som barna våre skal vokse opp i. Jeg ønsker i hvert fall å gjøre min del.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg