Å jul med din glede…

Julem nærmer seg med stormskritt, og alle skal glede seg til jul. Men den triste sannheten er at mange barn gruer seg til jul. For de vet så altfor godt at da kommer ofte de voksne til å ta seg en liten drink. Desverre blir det ikke bare en drink i mange tilfeller. Og barn merker så altfor fort at mamma eller pappa blir litt annerledes enn de pleier å være. 

Julen er barnas høytid. Familiekos skal komme aller først. Jeg har vokst opp med julefeiring uten alkohol. Det er jeg glad for. Jeg tenker at på slike familiedager er ikke alkoholen nødvendig å ta frem. Selvfølgelig klarer mange å vise måtehold, men jeg synes man ikke behøver å gjøre det på en slik familiedag. Det er nok litt gammeldags tenking. Men jeg foretrekker festlig lag når jeg har barnefri. 

Vi leser stadig vekk om barn som gruer seg til jul. Hjelpetelefoner opplever det hver eneste høytid. Barn som er redde og engstelige fordi foreldrene ruser seg. Det et trist, men det er et faktum. Rundt omkring oss er det mange skjebner som vi ikke vet om. Vi må ikke være naive. Det er ikke alle som gleder seg til jul. Det er viktig med åpenhet om disse tingene. Familiære problemer blir ekstra synlige i julehøytiden , og vi blir ekstra sårbare. 

Julen handler om kjærlighet og varme. Nærhet til de som vi er glad i. Jeg håper inderlig at alle får en så god jul som mulig. Og at vi kommer til et 2017 som byr på masse kjærlighet og optimisme ❤

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg