Trenger vi Valentine?

I dag er det Valentins. Gratulerer alle sammen. I dag skal vi alle sammen huske på de som vi er veldig glade i. Aller helst skal vi gi dem flotte og koselige gaver eller blomster. Vise vår kjærlighet- og være ekstra rause med de som står oss nærmest. For all del, jeg er svært gjerne raus med de som jeg er glad i. Og de skal gjerne få gaver til bursdag og jul. Men disse amerikanske tilstandene som er kommet , de henger jeg ikke helt med på lenger. Jeg synes det blir et veldig stort press på alle sammen om å gjøre det flottest mulig. Til og med min minstemann skulle plutselig ha haver til halve klassen. Der sa jeg faktisk nei. Tegn gjerne noen tegninger, men jeg gir ikke penger til å kunne shoppe gaver til hele kompisgjengen nå. Noen synes nok jeg er litt streng, men en plass må grensene gå.

Hvorfor skal vi ha en slik spesiell dag? Alle trenger å vite at vi er glad i hverandre ellers i året også. En jevn flyt av varme ord flyter fritt i dette huset hele året. Vi sier daglig at vi elsker hverandre, både små og store. En kjærlighet som ikke trenger å bli manifestet av dyre gaver. Jeg er ikke så glad i det materialistiske overfloden som regjerer rundt oss. Det enkle er ofte det  beste. Mine barn fikk det lille ekstra i dag med pannekaker til frokost, servert på sengen. Det holdt i massevis for dem. Blide og fornøyde dro de på skolen. Jeg er raus med klemmer og gode ord hver eneste dag. Men jeg er nøye på å ikke ta overhånd på ting og tang som kjøpes i gaver.   Mulig jeg hadde tenkt annerledes hvis jeg var i full jobb, og økonomien tilsa litt større utskeielser i blant. Men jeg tenker at ingen har vondt av å fokusere på de nære tingene i livet.

Jeg mener ikke å snakke vondt om alle dere som elsker å feire Valentins. Kjør på slik som dere ønsker. Jeg bare undres over hvordan markedsføring og kjøpepress kommer over oss til alle tider i dagens samfunn. Så jeg har valgt min variant. Uansett så ønsker jeg alle sammen en veldig flott dag, om dere feirer Valentinsdagen eller ikke! Ta godt vare på hverandre, og vær rause med hverandre! Kjærlighet og medmenneskelighet er de viktigste bærebjelkene i livet!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg