Trening og psykisk helse!

Jeg hadde ikke vært i så god form mentalt i dag om jeg ikke hadde blitt glad i fysisk aktivitet. Jeg var tidligere enn skikkelig sofagris. Fysisk aktivitet var ikke et tema i mitt hus engang. For jeg hatet det skikkelig. Gamle opplevelser hadde lukket den døren igjen. Og jeg hadde ingen intensjoner om å åpne den døren igjen. Men heldigvis fikk jeg ikke muligheten til å nekte. For jeg måtte delta på fysisk aktivitet da jeg var innlagt. Det var ikke særlig lystbetont de første gangene. Men jeg lærte fort at dette hjalp meg. Jeg fikk ut vonde følelser fra kroppen, og påfyll av gode følelser. Jeg fikk rensket kroppen min. Jeg gikk fra de vonde minnene gradvis. Jeg fikk motivasjon til å trene. For jeg merket så godt forskjellen inni hodet mitt. Jeg fikk vekk det vonde for en stund. Jeg fikk lettet på trykket.

Det er vitenskapelig bevist at trening hjelper for psykisk helse. Vi trenger å komme oss i bevegelse, få ting ut av kroppen vår. Men jeg vet at dørstokken mange ganger er svært høy. Derfor ønsker jeg å si til deg at det er helt vanlig for oss alle. Motivasjonen er ikke alltid på topp hos meg heller. Men jeg har erfart at det hjelper. Jeg vet at min helse er betydelig bedre i de periodene hvor jeg får trent jevnlig. Da har jeg det bedre både mentalt og fysisk. Så derfor brenner jeg for at vi skal få muligheten til å komme oss i aktivitet. Jeg ønsker meg trening på resept! Jeg ønsker meg ordninger som gjør at vi kan få hjelpe til å komme i gang med trening. Når man sliter psykisk, så er det ekstra viktig med god veiledning for å komme riktig i gang med trening! Det er veldig sjelden at vi klarer det helt på egenhånd over lang tid.

Jeg valgte å begynne i grupper, og jeg har også bevilget meg personlig trening i fjor. Det var for meg helt nødvendig. Nå har jeg forsøkt uten i noen måneder, og det fungerer ikke bra. Så jeg må vurdere en ny runde med utgifter for å holde helsen i sjakk, Vi burde fått mer støtte til slike utgifter. For samfunnet er bedre tjent med at vi blir friskere! Jeg håper at jeg gjennom mine engasjement fremover kan bidra til å sette denne problemstillingen på kartet! Skriv gjerne kommentarer eller tips på min Face book side dersom du har gode ideer til dette! Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg