Et klikk, så kjøper man!

Før måtte man oppsøke butikker i åpningstidene dersom man ønsket å kjøpe en vare. Butikkene hadde kortere åpningstider, og man hadde ikke det samme utvalget å velge mellom som man har i disse dager. All handel av klær var nøye planlagt, og det var ikke så ofte man tok byturer uten at man hadde en spesiell agenda. Jeg fikk nye klær til 17.mai, skolestart og jul. Men jeg husker veldig godt da mor fikk kataloger i posten. Vi fikk krysse av på bildene på det vi ønsket oss. Og kanskje var vi så heldige å få et av plaggene dersom mor skulle bestille. Vi fikk mye rart i posten, og det var ikke alt som var like vellykket.

Jammen har tidene forandret seg siden den gang. Nå har vi alt vi trenger tilgjengelig på internett. Kjedene kjemper om å ha de billigste varene til enhver tid. Kampanjer og rabatter florerer overalt. Det er store fristelser for unge og eldre! Jeg merker det godt selv om kveldene når jeg surfer på internett. Det er veldig lettvint å klikke hjem et klesplagg eller fem. Og man kan enkelt bestille rimelige varer som blir sendt fra hele verden. Verden har blitt egentlig liten. Man kan få tak i alt hjemme i sin egen sofa!

Det er fint med netthandel. Jeg bruker det ofte selv, og det er jo med blandet hell. Men det er så lettvint istedenfor å dra i butikken. Men det har sin pris. Varehandelen  sliter, og dersom man ikke er kjedebutikk så overlever man sjelden lenge. Konkurransen om våre penger er beinhard. Jeg merker selv at det er fort gjort å bestille mer enn man trenger. Og at penger kan fort bli brukt på visvas dersom man ikke passer på!

Jeg tror at netthandelen er mye av grunnen til at unge mennesker får betalingsproblemer. For det er fort gjort at det går over styr. Men jeg tror at man lærer etter hvert. Det kan svi litt, og forhåpentligvis har man lært en lekse. Men jeg registrerer at bare et lite klikk kan få store konsekvenser! Så jeg forsøker å være forsiktig med klikkingen på sene kvelder!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg