Depresjonen kan komme tilbake!

Selv om jeg har opplevd fremgang de siste årene mentalt, så er jeg ikke trygg. Depresjonen kan veldig fort komme tilbake igjen. Rett og slett fordi jeg lever med en diagnose, og en bagasje som fortsatt preger meg. Og jeg er helt avhengig av å bruke verktøyene mine flittig og riktig for å unngå en ny depresjon. For jeg har nettopp erfart at hvis jeg svikter litt på rutinene, så kommer depresjonen snikende fortere enn jeg liker.

Sannheten er at jeg fortsatt er ganske skjør. Jeg er helt nødt til å jobbe beinhardt med meg selv veldig ofte. Jeg må holde fokus på de riktige tingene i hverdagen. Det er litt som å slanke seg med en diett. Det går bra mens man holder seg helt til dietten. Men hvis man sluntrer unna, så kommer vekten tilbake. Jeg trenger jevnlig terapi. Jeg trenger masse trening og fysisk aktivitet. Jeg må være åpen.

Men en gang jeg stopper opp med trening, så kommer tung sinnet over meg igjen. Jeg mister fort selvtillit, og kroppsfokuset øker igjen. Men når jeg er i gang med trening/fysisk aktivitet hver morgen, så går alt så mye bedre. Skriver jeg på bloggen min hver dag, så går det også bra. Det er veldig bra med en god prat med terapeuten jevnlig. Jeg må bare innse at slik er min hverdag. Jeg kan ikke stå stødig uten disse verktøyene.

Så jeg må alltid kjempe for min hverdag! Det er til tider vanskelig, men jeg har lært å kjenne meg selv nå. Jeg klarer å se selv når jeg er på feil vei. Jeg ber om hjelp fra trener og terapeuter når det er nødvendig. Selve jobben må jeg gjennomføre selv. Men det hjelper masse med gode støttespillere som pusher og veileder. Det er ikke en skam å trenge en hjelpende hånd underveis! Jeg har lagt vekk stoltheten, og tar imot den hjelpen som jeg trenger.

Jeg håper at min åpenhet ikke skremmer dere. For jeg er jo bare meg. Men jeg vil dere skal forstå meg. At dere skal skjønne hva jeg kjemper med hver eneste dag. For selv om jeg er tøff, så er jeg også svak. Jeg vil ikke oppleve en depresjon igjen. Min fremgang skal fortsette. Takk til alle som heier på meg! Jeg er glad for hver enkelt av dere!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg