Hva er godt nok?

Veldig mange jenter og gutter sliter. De sliter med et press. De må ta viktige valg for sin egen fremtid i veldig tidlig aldrer, og mange valg er vanskelige. Der er mange drømmer som aldri blir virkelige. Der er mange gode intensjoner som ikke fører frem til målet som planlagt. Men veien må gås likevel. Med usikre steg begynner de på sin ferd mot et voksenliv. Et liv som er spennende. Men som krever veldig masse av hver enkelt. Allerede som tidlig ungdom skal man legge inn valg som vil påvirke resten av livet. Man må velge seg en utdannelse. Hvor starter man?

Det blir fort veldig mange tanker. Hvordan skal jeg fine en utdannelse som gir meg en god jobb? Klarer jeg å velge riktig allerede nå? Sannheten er at det vet vi jo ikke. Som alle andre så må der prøves og feiles. Det er vanskelig. Jeg forstår godt at ungdom i dag er nervøse og usikre. For de vokser opp i et samfunn hvor materialisme har et sterkt preg på vår hverdag. Listen blir ofte lagt veldig høyt. Det passer for noen, men ikke alle. Vi trenger ikke bare leger og advokater. Vi trenger den vanlige mannen og damen i gata også.

Når jeg utdannet meg til å jobbe med butikk, så møtte jeg mange rare fordommer og holdninger. Jeg fik en del tyn fordi det var jo ikke noe man trengte utdannelse til. Ale kunne jo stå i butikk. Der er jeg helt uenig. Alle kan ikke stå i butikk. Akkurat som om alle ikke kan være lege. Hvert yrke har sin egen profesjon, og man har behov for ulike kvaliteter. Jeg vet at jeg var dyktig i varehandel. Jeg ville vært elendig som lege. Men jeg fant min vei, og er glad for at jeg valgte min retning. Det er fortsatt et savn for meg at helsen ikke tillater mer jobbing.

Jeg håper at ungdommene etter hvert er så trygge på egne valg at de velger fritt etter eget ønske. For det burde ikke være så mange andre enn de selv som vet hva de vil bli. Og man må brenne for det man velger. I dagens samfunn kan man jobbe med millioner av ulike ting. Mulighetene er enorme. Men man må våge å ta det første steget. Jeg oppmuntrer dagens ungdom til å gå for sine drømmer! Man trenger ikke alltid å være så traust og forsiktig. Det er viktig med et godt mål, men veien dit må være fylt opp med mestring og utfordringer! Da tror jeg man lander på et liv som er godt nok i massevis!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg