Din kropp=DU bestemmer!

Det har vært stort fokus på voldtekt og seksuelle overgrep i mediene den siste tiden. Det har også vært skrevet mye om overgrep som skjer i beruset tilstand, og hvor grensene går. Jeg klarer ikke å lese alt som står. Det har jeg mine årsaker til. Men jeg vil likevel skrive litt her på bloggen om dette temaet. For dette handler om respekt blant oss mennesker. Man skal ikke bruke et annet menneskes kropp uten samtykke. Du bestemmer og din kropp! Ingen andre har rett til å bruke den til egen nytelse uten ditt samtykke!

Dette er ikke et enkelt tema å skrive noe om. For det blir fort veldig vanskelig å skrive noe uten å støte noen. Men jeg mener at det likevel bør være rom for dette temaet. For jeg reagerer veldig på at noen tar seg til rette når det kommer til et annet menneskes kropp. Der finnes kun en sjef over hver kropp. Det er hver enkelt menneske som bestemmer om intim kontakt er ok. Dersom du ikke får et klart JA, så skal du holde deg på avstand. Og dersom noen er så beruset at de ikke er i stand til å ta et fornuftig valg, så skal man la vær.

Det er ikke bare jenter som blir offer for voldtekt og overgrep. Det skjer mot menn også, og det snakkes nesten ikke om. For meg gjelder reglene begge veier. Det er skremmende at så mange overgrep finner sted hvert eneste år. Det er svært traumatisk og skadelig for den som blir utsatt for disse overgrepene. Vi må være veldig tydelige når vi rettleder våre ungdommer i dagens samfunn. Vi må tørre å ta denne praten veldig tidlig. For vi er rollemodeller. Og våre holdninger spres videre via våre egne barn.

Jeg kommer fra et hjem hvor vi ikke pratet om blomsten og bien. Men jeg er likevel opptatt av å lære mine barn hva som er rett og galt. For jeg vil ikke at noe galt skal skje med noen av dem. Som foreldre er det mitt ansvar å veilede, selv om det er pinlig å snakke om. Noen ganger må man ut av komfortsonen for å gjøre det som er riktig. Det handler om respekt mellom mennesker. Vi skal respektere våre egne grenser, og ikke pushe andre til ting de ikke ønsker. Og vi må bli flinkere til å lese de signalene som kommer. Det er kun et JA som er JA!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg