Ingen av oss har fasiten!

Noe av det som jeg liker aller minst med mennesker, det er våres evne til å dømme andre. Det faktum at vi ofte tenker at vi vet best, og alle andre må ha feil. Det er ingen av oss som sitter med fasiten. Vi vet egentlig ingenting. For hver enkelt menneske har sin egen oppfatning. Og ingen mennesker er helt like. Dermed finnes det utallige versjoner om hva og hvordan. Likevel går vi gang på gang i den fellen at vi dømmer andre nord og ned. Mange ganger tror jeg ikke vi tenker over det. Vi bare bestemmer oss for hva vi mener, og så bryr si oss ikke om hva andre tenker.

Jeg vet jo at det er sånn vi er som mennesker. Vi har positive egenskaper, og vi har negative egenskaper. Men jeg skulle ønske vi kunne bli flinkere til å respektere hverandre. For vi er faktisk bare forskjellige. Det nytter ikke å forsøke å forme alle til en kloning av deg selv. Jeg forsøker å respektere mine medmennesker, men jeg feiler jeg også. For jeg faller for fristelsen til å dømme. Men det er ikke min jobb. Jeg har derfor forsøkt å feie for min egen dør først. Få orden på mine ting. Ikke legge fokuset på hva andre mener eller tenker.

Jeg vet at mennesker jeg kjenner skulle ønske jeg gjorde ting annerledes. Men det kan ikke de verken bestemme eller forvente. For jeg er et menneske med egen vilje. Akkurat som alle andre. Og jeg velger å leve livet mitt på min måte. Jeg vil gjerne at folke respekterer det. For jeg har valgt å la min energi bli brukt på eget liv og egen familie. Det er de faktorene som jeg kan ha en viss kontroll på. Det nytter ikke å bruke opp energien på det andre mennesker velger å gjøre. Det tapper altfor masse energi. Jeg kommer ingen vei med å gjøre det.

Jeg fokuserer på mine nærmeste. Og det gir resultater. Livet har blitt veldig godt å leve. Nå kan jeg velge å hjelpe andre. Men jeg kan må møte mine medmennesker med respekt, og la dem få ha sin integritet og mening. Jeg skal ikke påtvinge andre min fasit. For den er faktisk bare min.

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg