Si Ja til nye utfordringer!

Når jeg får en forespørsel om ulike verv eller oppgaver, så tenker jeg meg nøye om. For det er viktig å være ærlig mot seg selv, og forstå hvor egne grenser er. Men jeg er også opptatt av at man skal tørre å satse på seg selv! Dersom man føler at man kan mestre situasjonen, så er det et veldig godt utgangspunkt. Og jeg har gitt meg selv den vanen at jeg drøfter ting med meg selv først, og så involverer jeg mine nærmeste etterpå. For det er viktig å kjenne seg selv. Tørre å kjenne etter hva du egentlig føler. Før noen andre påvirker deg, bør du ha tenkt over saken nøye alene!

Det er selvfølgelig lurt å drøfte slike ting med sine nærmeste. Det gjør jeg også. Men jeg har funnet ut at det er viktig å tenke over sine egne meninger og følelser. Hva har egentlig jeg lyst til? Hva trenger jeg for å få dette til? Kan jeg kombinere dette med resten av mitt liv? Vil hverdagen fungere? Jeg har lært meg at man trenger en del svar før man vet hva som er riktig å gjøre. Jeg har noen ganger også involvert mennesker utenfor familien som jeg kjenner veldig godt, og som jeg stoler på. Mennesker som gir meg konkrete og ærlige tilbakemeldinger. Som tørr å gi meg utfordrende spørsmål. Det har vært veldig nyttig for meg.

Men det er viktig å føle magefølelsen! Får du en forespørsel, så tenk nøye over situasjonen før du gir ditt svar! Jeg har sagt Ja en del ganger, og det har vært riktig. For min del av det vært berikende. Jeg har møtt mange mennesker, og fått et nytt nettverk etter hvert. Men jeg har også sagt Nei til ting. For det er ikke alltid riktig. Og da skal man være helt ærlig på det, og si nei med god samvittighet. Vi mestrer nemlig ikke alt her i verden, og kanskje akkurat den oppgaven skal gå til noen andre.

Men jeg vet med sikkerhet at det viktig å tørre si JA!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg