Psykisk helse må læres på skolen!

I flere år har jeg vært i veldig mange møter med skolevesenet og helsevesenet  for å hjelpe oss videre i livet. Da har jeg merket meg en spesiell ting. Både lærere og elever må lære mer om psykisk helse på et tidlig tidspunkt. Da vi vi spre kunnskapen som er svært nødvendig. Jeg vil ha bort uvitenhet og fordommer når det kommer til vår psykiske helse, og da må vi inn i tidlig alder. Barn trenger kunnskap. De trenger at lærerne er skolert i psykisk helse på en bedre måte enn de er i dag. Veldig mange barn sitter på skolebenken, og sliter med traumer. Det gjør hverdagen både utrygg og vanskelig for dem. De trenger lærere som har riktig utdannelse innenfor traumebasert omsorgsforståelse. Det vokser ikke på trær. Lærerne trenger veldig ofte veiledning fra faginstanser, og det er veldig knapt med ressurser.

Lærerne er ikke psykologer. Det er ikke hovedoppgaven deres. Men jammen må veldig mange elever har hjelp fra sine lærere for å komme seg skoledagen mentalt. Der er så enormt mange inntrykk og triggere i løpet av en skoledag. Veldig mage barn mistrives veldig fordi de ikke er trygge nok. Vi hører ofte om foreldre som er dypt fortvilet fordi deres barn ikke blir godt nok ivaretatt. Jeg har opplevd masse positivt med skolene, men også hatt veldig mange kamper. Som foreldre kan vi ikke gi oss når vi kjemper for det barnet vårt trenger.

Jeg skulle ønske at barna fikk et eget fag på skolen. Psykisk helse burde vært obligatorisk. Jeg vet at der er under planlegging og diskusjoner. Men jeg er utålmodig. Det bør komme på plass! Veldig mange mennesker kan unngå mentale lidelser dersom de forstår seg selv bedre. Dersom det blir naturlig å snakke om psykisk helse allerede på barneskolen, så vil det ikke være så vanskelig tema når man blir eldre. Jeg håper inderlig at jeg kan være med å påvirke de som sitter med makten. For jeg vet at det er veldig viktig.

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg