Vi må SE hverandre!

Jeg er et menneske som forteller åpent om mine gode og dårlige dager. Da blir det veldig synlig for dere når jeg skriver om det her på bloggen min. Men det er ikke så mange som tørr å være åpne om disse tingene. Og da er det mange som sliter uten at vi ser det. For vi tenker ikke over at kanskje naboen har det vanskelig. Vi har så veldig lett for å kun tenke over det vi faktisk ser med øyet vårt. Hvis noen har skadet en arm, eller bruker krykker, så skjønner vi at vedkommende sliter. Men hva med alle dem som opplever smerte som ikke synes?

Jeg har både revmatiske diagnoser, og psykisk diagnose. Når jeg har store fysiske smerter, så kan folk merke lett at jeg har det vanskelig, Men dersom jeg sliter med angst en dag, så står jeg ikke og roper det ut for dere. Men jeg tror at vi kan klare å SE hverandre bedre likevel. Men det krever at vi er åpne for å se hverandre. Og vi må også la oss bli sett. For det kan være trøst og hjelp i å erkjenne at man sliter. Det kan være veldig god smertelindring å få den klemmen, eller de gode ordene i en tung hverdag!

Hvis jeg sitter lenge stille på et møte, så får jeg problemer når jeg reiser meg igjen. For da har kroppen min stivnet, og det er både smertefullt og vanskelig å komme seg i bevegelse igjen. Da får jeg ofte kommentarer, og oppløftende ord. Men jeg har kanskje hatt en kamp mot angsten under hele møtet, og ingen merker noen ting. For jeg vil ikke vise det. Jeg holder på fasaden. Jeg vil ikke vise mitt “svakeste” punkt til alle og enhver. Men hvorfor skal jeg skjemmes over det? Hvorfor skal ikke jeg få like mye gode ord og trøst for de utfordringene?

Det handler om å VÅGE å bli SETT! Det handler om at vi ikke må være så veldig redde for reaksjonene! Jeg opplever gang på gang at mennesker kommer til meg, og forteller meg at jeg er så utrolig tøff som innrømmer på bloggen min at jeg sliter. Det forteller meg at veldig mange ikke tørr. Det synes jeg er trist. For vi lever i et samfunn hvor det skal være lov å slite mentalt. Derfor vil jeg jobbe videre for Mental Helse. Jeg vil fjerne fordommer og uvitenhet. Jeg vil spre kunnskap slik at flere mennesker kan SE hverandre!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg