Hvorfor får utviste kriminelle gå fritt?

Det er en del ting som jeg ikke skjønner helt. Jeg er ikke politisk aktiv på noen som helst måte. Men jeg reagerer ganske kraftig når jeg hører på nyhetene at et menneske er blitt drept, og den siktede i saken faktisk er utvist fra landet og har et kriminelt rulleblad. Da har jeg egentlig to ting som jeg lurer på:

1. Hvorfor er ikke vedkommende sendt ut av landet?

2. Hvorfor får en utvist kriminell bevege seg fritt i Norge?

Jeg vet at der er mange ting som skal sjekkes før man kan sende mennesker ut av landet. Jeg er ikke blant dem som ønsker å kaste ut mennesker i hytt og vær. Men jeg blir samtidig oppgitt når man gang på gang opplever det samme. Fortvilte mennesker mister all selvkontroll, og det går ut over andre mennesker. Liv går tapt. Familier mister et kjært familiemedlem. Det blir en stor tragedie som kunne vært unngått. Det skjer så mange ganger at nye kriminelle handlinger bli begått mens de venter på å forlate landet vårt. Jeg vet at disse menneskene ofte sliter med livene sine, og ikke alltid klarer å beholde sin evne til selvkontroll. Da må vi ha et system som fungerer mye bedre enn det gjør i dag.

Jeg ønsker ikke å virke som en rasist på noe måte. Veldig mange mennesker trenger å få komme til oss her i Norge. Jeg tar vel i mot dem. Men jeg liker ikke at det ikke skjer noe mer når man opplever gjentatt kriminalitet. Da bær varsel lampene blinke, og man bør handle raskt. Det er ikke riktig for resten av befolkningen at disse menneskene skal være en fare i samfunnet vår. Der må settes i gang tiltak som gjør at de blir ivaretatt til utsendelse blir gjennomført.

Jeg vet ikke om dere er enige eller ikke. Men jeg reagerer faktisk. For jeg vil ikke at vi skal la kriminelle florere rundt oss. Om de er norske eller ikke. Jeg vil føle meg trygg. Uansett nasjonalitet eller hudfarge så bør der være regler som alle skal holde seg til. Og det bør få følger dersom man bryter dem.

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg