Vårt hjem=våre grenser!

Den viktigste oppgaven her hjemme for oss voksne, det er uten tvil å være foreldre. Vi snakket masse sammen om det før vi flyttet ned hit. For det har vært veldig viktig å skape vårt hjem. Et hjem med våre grenser og regler. Hvor masse kjærlighet og trygghet er tilstede. Men der må være veldig klare retningslinjer for store og små. For vi trenger veldig stor grad av stabilitet og trygghet. Da er faste regler til veldig god hjelp. Det kan være innetider, faste måltider eller språkbruk. Mange små ting som til sammen gjør stor forskjell. Men vi har snakket masse med ungene våre om det. For vi vil ikke at de kun skal få ting tredd over hodet. De får til en viss grad være med i diskusjonen.

Men jeg har blitt strengere og mer konsekvent med årene. Jeg har sett viktigheten av faste rutiner. Jeg vet at det er den viktigste nøkkelen for vår fremgang. En forutsigbar og trygg hverdag gir oss alle sammen et bedre liv. Nå er vi alle sammen klar over hvilke regler som gjelder, og hva som vi forventer av hverandre. Hjemmet vårt er ikke perfekt på noen måte. Men vi har masse kommunikasjon for å få til en hverdag som er til det beste for både store og små. Jeg er siker på at det har hjulpet oss dit vi er i dag. Jeg merker nemlig stor forskjell både på ungene, og på meg selv. Jeg blir tryggere i min rolle som forelder for hver dag som går. For jeg er nemlig ikke redd for å ta lærdom av de feilene som er blitt gjort før.

Jeg biter ikke på argumenter som at alle andre får lov til ditt eller datt. Jeg er ikke mammaen til andre barn, så jeg bestemmer ikke over dem. Men jeg setter grenser for mine egne barn og i mitt hjem. Det er viktig å vise ungene at reglene i hjemmet vårt gjelder uansett om vi har besøk eller ikke. For jeg og min kjære er blitt enige om hvordan vi ønsker å ha det i hjemmet vårt. Jeg er glad for at vi bruker masse tid på kommunikasjon. For det er viktig å snakke om.

Vi blogges!  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg