Må man involvere ungene i alt vi gjør?

Jeg har i løpet av  de siste årene vært innom mange instanser for å få hjelp. Det har vært nyttig, og jeg har fått god hjelp til mange utfordringer. Men jeg må stadig vekk minne alle etatene på en ting. Man trenger ikke involvere ungene i alt man gjør. Det er kanskje en setning som provoserer noen av dere. Men jeg vil gjerne forklare litt hva jeg mener med det. For jeg snakker med barna mine om veldig mange ting. Vi løser veldig mange utfordringer sammen, og de blir hørt. Men noen ganger setter jeg en strek, og sier ifra om at resten av diskusjonen skal vi voksne ta oss av. For jeg mener at små barn ikke trenger å få alle detaljene og argumentene hele tiden. Da blir det masse diskusjoner om ting som barn ikke burde tenke på.

Jeg blir veldig frustrert av og til. For noen ganger gis der beskjeder til minstemann uten at jeg er involvert. Og en gutt på 10 år skal ikke måtte ta stilling til en del av disse tingene i det hele tatt. Men det hender at voksne glemmer seg ut, og gir ut litt informasjon som barnet ikke trenger å høre. Jeg har mange ganger tatt dette opp, og jeg må i gang igjen. For nok en gang skaper det diskusjon her hjemme. Jeg skulle ønske at man ikke involverte barna så mye. Rett og slett fordi deres hoder blir fylt opp med all for mye informasjon som en barnehjerne ikke klarer å ta stilling til. Jeg vil så gjerne være en god forelder, og verne barna mine for en del av  alt som skjer i våre liv.

Jeg er en åpen person, og jeg tar mange samtaler med mine barn. Vår fortid gjør at det er nødvendig. Men jeg skal nok en gang stramme opp de som involverer mine barn for mye. For jeg er faktisk mamma, og jeg skal ta meg av en del avgjørelser uten barnas innblanding. 

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg