Når sårbarhet blir en styrke!

Når jeg holder foredrag, så prater jeg om veldig såre og nære ting i livet mitt. Jeg viser min sårbarhet til alle Dere som leser min blogg, eller hører mine foredrag. Noen ganger kan denne sårbarheten gjøre meg liten og svak. Men det var frem til jeg forstod at denne sårbarheten  gjør meg sterk! For når jeg snakker rett fra hjertet mitt, så blottlegger jeg mange av mine innerste følelser og opplevelser. Det blir veldig nært og personlig. Publikum sier ofte til meg at jeg er tøff. Da har sårbarheten min blitt til en styrke. Da kjenner jeg at jeg når frem med mitt budskap. Da kjenner jeg at jeg har gitt den sårbare et ansikt. Og det er jeg veldig stolt over. For mine opplevelser fortjener å bli trodd. Min angst og redsel fortjener respekt. Det er beinharde fakta som kun jeg og mine nærmeste kjenner til. Min sårbarhet kommer til å gjøre meg sterkere på lang sikt. Men jeg må våge å kjenne på disse følelsene. Og jeg må la Dere få ta del i denne reisen.

.

Jeg er ikke flau over egen angst eller sårbarhet. Jeg skjemmes ikke over meg selv, eller mine reaksjoner. Rett og slett fordi jeg har akseptert at livet mitt er slik. Jeg har min fortid, og den har satt dype spor. Jeg vet at veldig mange mennesker sliter med sin egen fortid. Jeg vil så gjerne gi dem et håp! Jeg ønsker så veldig å vise Dere at livet fortsetter, og det blir bedre etter hvert. Men man må jobbe beinhardt. Det er ingen dans på roser. Min sårbarhet trigger frem mange tårer. Både hos meg selv, men også hos min familie og venner. For de kjenner på smerten. En bitteliten bit av den smerten som jeg bærer på. For det er kun de som har opplevd lignende situasjoner som forstår fullt og helt. Alle de kvinnene og mennene som har opplevd psykisk vold. Som har levd med ydmykelser trakassering i hverdagen sin. De forstår. De skjønner hvordan livet er.

Jeg lar en del av mine følelser komme frem i offentligheten. Men jeg verner likevel om meg og min familie. Vi deler ikke alle detaljene. Det er vår historie, og vår sårbarhet. Noen ganger må man sortere ut hva som kan deles med andre. Men jeg velger likevel åpenhet, og holder gjerne foredrag om temaet. Det er viktig å ikke tie i hjel en slik sårbarhet. For det gjør meg sterk! Jeg får faktisk en indre trygghet på at dette skal jeg fortsette med. Jeg har aldri vært mer sikker. 

Jeg skal skrive. Jeg skal fortelle min historie på scenen. For det gir meg styrke. Det gir meg en følelse av å bidra til å gi håp! Jeg skal våge å vise min sårbarhet!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg