Skremmende utvikling!

Når man ser på TV at unge jenter som allerede er veldig slanke og tynne, får beskjed om at de er for store, ja da er det noe som er riv ruskende galt med samfunnet vårt! Det er en skremmende utvikling, og jeg kjenner at jeg blir både oppgitt og sint! For hvilke signaler skal vi egentlig sende ut til alle de flotte ungdommene våre? For disse flotte ungdommene ser det samme som meg TV. Jeg er voksen, og klarer å skille rett og galt. Men dessverre blir veldig mange unge gutter og jenter påvirket på en veldig skadelig måte! Jeg gremmes over det som blir vist, og jeg føler meg maktesløs. Jeg har selv slitt med enorm overvekt, og har trøstespist store deler av livet mitt. Jeg har fått dette under kontroll nå. Men jeg vet hvordan psyken vår påvirker matinntaket. Og altfor mange unge mennesker får dårlige spisevaner fordi det kreves altfor mye av deres utseende. Det gjør meg veldig trist og lei.

Jeg så på Bloggerne på TV 2. Kristine Ullebø er en ung jente som så veldig gjerne vil bli modell. Hun har akkurat klart å komme seg opp noen få kg, og har fått litt mer former på en slank og mager kropp. Hun viser glede over å ha kommet seg litt opp i vekt, og jeg ble glad på hennes vegne. Så oppsøker hun en agent for å forsøke seg som modell. En vakker jente som absolutt burde ha potensiale. Så tar de mål av kroppen hennes. Hun får beskjed om at hun er 3 cm for stor rundt livet. Det er en skam! Jeg fatter ikke hvordan man kan si noe slikt til en så slank jente! Jeg vet at motebransjen er nådeløs, men det gjorde meg likevel opprørt. Hun sier det selv etterpå. Hun kommer mellom barken og veden. For hun vil egentlig ikke være så mager. Men skal hun satse, så er det skummelt for hennes helse. Som regel er det markedet som vinner.

Dette er bare et eksempel. Og jeg tenker på alle de unge jentene og guttene som ser på dette programmet, og får det rett i fleisen. Vi må nok innse at dette har gått altfor langt. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om det. Men jeg vet at det er skremmende, Det er ødeleggende for mange sårbare, unge mennesker. Jeg vet at slike normer fører til spiseforstyrrelser. Man er veldig naiv dersom man ikke innser det. Jeg liker ikke denne utviklingen. Jeg vil så gjerne at vi skal klare å akseptere de kroppene vi har fått. Jeg har selv gjort en jobb for å få bukt med overvekt, og ønsker at vi skal ha et sunt fokus. Men det må være med måtehold begge veier. Det er ikke vanlig å være 90 cm rundt livet. Det er ikke det som er vanlig. Og det bør heller ikke være det som man skal strebe etter!

Det eneste jeg kan gjøre, det er å skrive mine tanker om dette temaet. Vi kan få det frem i lyset. Snakke med ungdommene våre, og veilede dem så godt som vi kan. Vi kan vise dem at kroppene våre er gode nok. Jeg har slitt veldig mange år med å akseptere min kropp. Jeg jobber fortsatt med saken, og det kommer seg for hver eneste dag som går. Jeg streber ikke etter et vist cm mål. Jeg jobber for å ha det godt med meg selv og min kropp. Det ønsker jeg for alle andre også!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg