Alle bør se “Helene sjekker inn” på NRK!

Jeg ønsker at enda flere mennesker skal lære mer om psykisk helse. Jeg ble derfor veldig glad og spent da jeg så at NRK kom med sesong to av “Helene sjekker inn”! Denne serien går ut på at programleder Helene Sandvig flytter inn på ulike institusjoner og avdelinger. Jeg elsket den første sesongen, og nå er altså NRK klare med andre runde i denne flotte og lærerike serien. I det første programmet tar programleder Helene Sandvig med seg sine forestillinger om tvang og beltelegging når hun flytter inn på  en lukket akuttpsykiatris enhet ved Blakstad sykehus. Der møter hun pasienter og ansatte, og får komme på innsiden av en hverdag ved denne avdelingen. 

Jeg har sett denne episoden, og jeg likte hvert eneste minutt av den! Her får man virkelig se, og møte de pasientene som ønsker å bli filmet. Det var også veldig godt å se at tv folkene ikke presset noen til å delta i filmingen. Jeg lærte utrolig mye av å se denne episoden, og jeg føler at dette burde absolutt alle sammen ta seg tid til å se gjennom. Vi bærer alle på ulike tanker og fordommer om vi liker det eller ikke. Jeg brenner for åpenhet, og jeg tenker at det er helt suverent å lage et slikt program som viser sannheten, men likevel bevarer verdigheten til de som er innlagt. Jeg er veldig glad for at det er lettfattelig formidlet, og at nærheten til programlederen er veldig tydelig.

Jeg håper at Du tar deg tid til å se dette programmet! Det er utrolig viktig lærdom for oss alle sammen. Det er en dybde i dette konseptet som jeg virkelig liker. Vi får servert veldig mye underholdning som ikke har verken innhold eller ettertanke. Da er det ekstra viktig å faktisk se de programmene som setter spor!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg