Vi må våge å lytte!

Alle sammen trenger iblant at noen faktisk lytter på det vi har å si! Jeg merker veldig kjapt dersom de jeg prater med ikke hører etter. Da kan jeg bli veldig lei meg, og føle at det ikke er så spennende å være sammen med meg. Mine vonde tanker om meg selv blir veldig fort aktivert, og jeg kan kjenne at det gjør meg urolig. Jeg skjønner godt at det ikke alltid passer å prate med meg. Men når vi virkelig har satt oss ned for å prate, så ønsker jeg at vedkommende skal lytte til det jeg har og si. Jeg må også lytte på det vedkommende ønsker å dele med meg. Det handler om gjensidig respekt.

Noen ganger kan det være enklere å distrahere seg fra temaet. Eller pendle samtalen over på et annet emne. For noen ganger tar man opp ting som er sårt eller vanskelig. Da må vi våge å lytte! For da tror jeg nemlig at vi kan oppnå en større forståelse og respekt blant mennesker. Man må ofte bruke masse energi på å kunne prate om disse tingene, og da er det viktig at den som lytter, virkelig våger å ta innover seg det som blir sagt. Jeg har vært med i flere slike samtaler. Noen ganger for å lytte til andre, og noen ganger for å kunne snakke ut selv. Jeg merker på meg selv at det skjer noe dersom jeg virkelig lytter. I mange tilfeller oppstår det en ny forståelse som jeg virkelig lærer av.

Vi må altså våge å dele med hverandre! Vi må være villige til å lytte når andre trenger å lette hjertet. Det handler om ekte vennskap og kjærlighet. Jeg er svært takknemlig for at jeg har venner som jeg kan være ærlig mot. Det har hjulpet meg veldig mange ganger. Og nå jeg virkelig lytter til de andre, så har jeg lært veldig mye om livet!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg