Hvorfor er vi stygge mot andre på Internett?

Jeg har hatt bloggen min ganske lenge. Det gikk ikke lang tid før jeg måtte stenge kommentarfeltet mitt. Det ble for mye hets og vonde kommentarer. Mennesker uttalte seg om meg på en ondskapsfull måte. Jeg måtte velge å enten stenge kommentarfeltet, eller å legge ned hele bloggen . Jeg valgte å ha blogg uten åpent kommentarfelt. Det ble en lettelse for meg. Jeg er voksen, men ble likevel berørt av det som jeg leste om meg. I dag vet vi at nett trollene opererer med stor styrke. De angriper unge mennesker for å tøffe seg . Det er trist.

Det et viktig at ungene våre lærer om nettvett veldig tidlig. Vi har snakket masse om dette her hjemme. Jeg er opptatt av vanlig høflighet og folkeskikk. Jeg forsøker å forklare hvorfor dette er viktig. Heldigvis har skolen også opplegg for dette temaet. Jeg blir opprørt når jeg leser om hvordan nett troll angriper andre mennesker. Det er så stygt og utrolig smålig. Det er mye som  blir skrevet som aldrig ville blitt sagt. Jeg opplevde selv at en person kom tilbake gang på gang. Selv om jeg blokkerte , så dukket vedkommende opp på nytt igjen. Og det utviklet seg til å bli både skremmende og utrygt. Da stengte jeg. Jeg vet ikke hvem dette var. Men det er over.

Jeg har en offentlig profil på Facebook. Der kan alle kommentere , men må jo da vise navn. Det har ikke vært noe stort problem. Og dersom noen skriver noe stygt eller dumt, så kommer flere av mine lesere på banen og støtter meg. Det roer seg fort ned. Jeg er glad for at jeg valgte denne løsningen. Nett troll skal ikke få ødelegge min hverdag. Jeg har hatt nok tyn i mitt liv. Jeg tillater ikke det mer!

Vi blogges!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg