Sterkt å se Helene sjekke inn på Modum!

Jeg har sett siste episode av Helene sjekker inn på NRK. Denne gangen var hun inne på angstavdelingen på Modum. Det var et veldig sterkt program. Vi fikk møte flere pasienter i ulike alderstrinn. Alle sammen slet med alvorlige angstlidelser. Man kunne ikke se det på utsiden. Helene måtte selv spørre dem om de var pasienter eller ansatte. Det var mange ganger Helene ble overrasket over intensiteten og redselen som pasientene kjenner på. For meg var det veldig sterkt å se denne episoden. Jeg lever jo selv med Post Traumatisk Stress lidelse i min hverdag. Ingen kan se det på meg på utsiden. Men inni meg kan jeg være veldig redd og urolig. Det er viktig at slike programmer kommer på tv. Vi trenger sårt den åpenheten som vi fikk i dette programmet.

Jeg klarer meg ganske bra. Men jeg kan kjenne meg igjen i noe av det som pasientene fortalte. Faktisk ganske mye. For når traumene tar overhånd, så er jeg like redd og urolig som de var på tv. Jeg kan også bryte sammen i hikstegråt, og være veldig redd og fortvilet. Men så må jeg minne meg selv på at dette er her og nå. Jeg er trygg, og har ikke noe som er farlig i livet mitt. Jeg må eksponere meg selv slik at jeg overvinner frykten. Det var godt for meg å se hvordan de behandlet pasientene. Jeg kjente veldig mye igjen ifra min egen behandling og terapi. Det er ikke uten grunn at eksponering er et viktig ledd i behandlingen. Det har gitt meg den fremgangen som har vært viktig å få på plass.

Jeg håper at mange mennesker tar seg tid til å se dette programmet. Det er nemlig en veldig viktig lærdom. Det er med på å fjerne stigmatisering og tabu. Psykisk helse er faktisk veldig vanlig. Der er veldig mange mennesker som lever i ensomhet og redsel. De våger ikke å snakke åpent om sin angst. Det kan vi gjøre noe med. For dersom vi alle sammen jobber for et åpnere samfunn, så kan vi åpne en vei for mange mennesker. Jeg vil gjøre min del av den jobben i årene som kommer. Det er derfor jeg velger å formidle mine tanker og følelser i foredrag og blogg.

Vi blogges!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg