Hvorfor snakker vi oss selv ned?

Jeg kjenner meg selv veldig godt. Jeg vet at jeg kan være min aller verste fiende. Rett og slett fordi jeg er en mester i å snakke meg selv nord og ned! Og det gjelder ikke bare meg. Veldig mange mennesker sliter med sin egen selvtillit. Det er faktisk et veldig viktig samfunnsproblem. For vi er våre verste kritikere både mot oss selv og mot andre. Vi er nødt til å slutte med dette tullet! Vi skal ikke snakke hverandre nord og ned! Vi må heller ha fokuset på det som er godt i livet, og det som vi faktisk mestrer i hverdagen vår! Jeg skulle ønske at vi fikk mer fokus på dette er i Norge. For jeg kjenner så altfor mange mennesker som sliter med sin egen selvtillit, og som ikke våger å si det høyt. Vi skal liksom bare være nedstemte mot oss selv, og ikke gi oss selv ros. Det irriterer meg ganske mye! 

Jeg trenger gode ord i min hverdag. Jeg har behov for oppmuntrende tilbakemeldinger. Jeg ønsker å dele mye med samfunnet. Men jeg kan ikke samtidig snakke meg selv ned i negative tanker. Jeg må ha troen på at det jeg driver med er riktig og viktig. Det hender iblant at jeg får kritikk fordi jeg deler av mine personlige tanker og erfaringer. Men i mange tilfeller så er det fordi vedkommende ikke hadde våget å gjøre det selv, og det trigger frem følelser som er ganske ubehagelige å stå i. Jeg respekterer andres grenser, men forventer jo også at de respekterer mine grenser. Jeg er trygg nok i meg selv til å kunne dele av livet mitt. Jeg vet veldig godt at det kanskje er litt kontroversielt. Men jeg jager vekk de negative tankene, og holder meg innenfor mine egne grenser. 

Vi må ha et mer positivt fokus! Det er ekstra viktig at vi ser hverandre, og gir hverandre gode ord på veien. Tenk hvor mange som hadde blitt glade dersom alle bestemte seg for å si noe positivt til et menneske i dag! Da hadde vi fått en tsunami av kjærlighet og omtanke. Jeg merker at jeg blir veldig glad når mine venninner gir meg en oppmuntring. Jeg har virkelig fått mange gode kommentarer som hjelper meg videre. Gjennom sosiale medier får jeg masse drahjelp til å klare mine prosesser. Jeg vet at gode tilbakemeldinger hjelper min psyke. Det hgjelder for deg også!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg