Bloggere/YouTubere har makt!

Jeg har en veldig liten blogg.  Men jeg har en stemme i det offentlige rom. Jeg vet at det som skrives på bloggen, må jeg kunne stå inne for i all fremtid. Det gir meg et ansvar som jeg tenker mye på. For hva vil jeg oppnå med bloggen min? Skal jeg ha det som en jobb, og tjene penger på den på sikt? Vi jeg i så fall ta betalte oppdrag, og ha reklame på min blogg? Det er mange ting som man må ta hensyn til. Bloggere har nemlig en makt som man ikke skal misbruke! Min blogger som sagt liten, men den har trofaste lesere. Jeg kunne brukt masse tid på å få til annonser og reklame for å kunne tjene noen penger på bloggen min. Men jeg har valgt å gå en annen vei. Jeg har fokusert mer på innhold enn penger. Jeg vil nemlig ikke at min blogg skal være en reklamekanal for alt mellom himmel og jord. Dersom det blir aktuelt for meg å ha dette som en jobb senere, så må jeg faktisk vurdere det på nytt igjen. For man kan ha en balanse på det dersom man er veldig forsiktig og fokusert.

Jeg har startet opp med YouTube kanal. Den har et annet preg, og har andre temaer enn bloggen. Jeg har valgt å være mer åpen for kommersielle samarbeid på den kanalen. For jeg har lyst til å ha det som en del av jobben min i fremtiden, og pengene må faktisk komme fra et sted. Men når jeg ser hvordan nesten samtlige norske youtubere reklamerer for samme merke samme uke, så blir jeg litt matt. Da får jeg liksom en tanke om at det blir for mye som er kjøpt og betalt. Det skinner liksom helt igjennom at dette merket har bestilt plass på 5 YouTube kanaler samtidig. Ja, de oppnår en stor markedsføringseffekt. De er smarte sånn sett. Men kanskje man blir litt for kommersiell når alt skjer samtidig? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse dem utfordringen dersom jeg oppnår gode resultater med min kanal. Jeg har et åpent sinn, men er likevel veldig bevisst på at jeg ikke vil bli en levende reklamedukke! Min kanal skal ha et variert innhold. Men vi vet alle sammen at vi blir påvirket av det som vi leser eller ser. Så har vi som blogger eller vlogger et ansvar, og vi må ikke la oss bli helt besatt av muligheten til å tjene penger hele tiden!

Veien går til mens man går! Jeg sitter sånn sett i glasshus, og må stå inne for de valgene som jeg tar i fremtiden. Jeg håper at det er mulig å få til en kombinasjon som jeg kan stå inne for! Det er viktig for meg å ha riktig fokus!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg