Et ord er som et sylskarpt skudd…

Ord kan skape mange følelser inni oss. Ord kan gjøre oss så utrolig lykkelige. Ord kan gjøre livet vårt til et mareritt. Ord har en veldig sterk egenskap. Ord er med på å forme oss som mennesker. Ord er med på å bestemme om du kommer til å tenke godt eller vondt om deg selv. Selvtilliten din blir enten bedre eller dårligere av ord. Ord setter uansett dype spor i et menneskes sinn. Jeg sliter enda med ord som ble sagt til meg som liten, og i voksen alder. Setninger som gjør utrolig vondt, og som ryster min evne til å ha et vanlig liv. Det påvirker min selvtillit og selvrespekt. Det påvirker mitt spisemønster, og evnen til å ha en god natt søvn. Men de gode ordene som er blitt sagt er de som hjelper meg til å fortsette å kjempe. Som gir meg den staheten og energien som jeg trenger for å ha et godt liv.

Vi sier alle sammen ord som vi angrer på til andre mennesker. Det har jeg også gjort mange ganger. Men jeg har blitt mer bevisst på hva jeg slenger ut av min munn. For jeg vet av egen erfaring at ord sårer. Når man blir fortalt en negativ ting om seg selv gjentatte ganger, så tror man til slutt på det. Å viske den “sannheten” bort er svært vanskelig. Der finnes dessverre ingen slette  knapp som man kan bruke. Jeg jobber veldig mye med å gradvis viske bort gamle ord og setninger som har skadet meg. Jeg har fortsatt langt igjen på en del av dem. For de er så utrolig smertefulle. De har satt så uendelig, dype spor i hjertet mitt. Egen verdi og syn på eget utseende er blitt formet av disse ordene og setningene. Jeg er glad for at jeg tørr prate om det nå, for da kommer det en dag hvor de ikke lenger er så smertefulle.

Ord kan forandre liv. Ord kan sette dype arr i sjelen. Det er nok lurt av oss å forsøke å tenke litt over hvilke ord vi bruker mot hverandre. For gode ord kan gi et menneske et nytt syn på eget liv. La oss forsøke å spre gode ord rundt oss!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg