10 tips dersom Du vurderer å starte å blogge!

Lurer Du på om du skal starte å blogge? Frister det å være en influencer? Da vil jeg gjerne gi Deg noen viktige tips. For det er nemlig ikke “bare” å starte en blogg. Der finnes mange fallgruver, og det er lett å dele mer enn det som man egentlig hadde tenkt. Jeg har hatt min blogg i over tre år, og har gjort meg en del erfaringer. Så jeg håper at disse tipsene kan være til hjelp for Deg!

1. Lag regler før Du starter å blogge!

Dette er noe som jeg føler er veldig viktig. For Du må tenke over hva som skal deles på internett, og hva som skal holdes privat. Det kan være fristende å dele masse, men man trenger å ha noe helt for seg selv. Tenk over hva som er ok å dele, og hva som Du ikke skal dele. Diskuter det med partneren din. For det er viktig at dere er enige fra starten av.

2. Skjerm din nærmeste familie!

Der er mange diskusjoner angående eksponering av barn og familie på blogger. Jeg kan ikke bestemme over din blogg. Men jeg er veldig glad for at jeg og min mann allerede før oppstarten var enige om dette. For jeg kan veldig gjerne dele tanker og følelser om mammarollen min. Men jeg har ikke med mine barn på bloggen eller andre sosiale kanaler. Når man har blogg, så har man et stort ansvar. For Du må stå for det du skriver, og de bildene som publiseres. Jeg anbefaler å ikke eksponere barn i det hele tatt på blogg. Når det gjelder partner, så må det være frivillig. Sånn ser jeg på det. Jeg vet at det kan storme rundt små og store bloggere, og da er det godt at ungene ikke gjenkjennes overalt.

3. Planlegg innleggene dine!

Jeg har helt fra starten av brukt publiseringsplan. Da kan jeg ha oversikten over hva som publiseres, og jeg kan være i forkant. For dersom man skal lykkes som influencer, så må man poste innlegg jevnlig , og helst til faste tider. Da lærer følgere når de kan forvente innlegg fra deg, og det blir forutsigbart både for deg og følgere.

4. Vær varsom med reklameinnlegg!

Dersom man ønsker å ha bloggen som jobb, så trenger man inntekt. Da kan det være veldig fristende å kaste seg ut i jungelen av annonsører som ønsker å bruke din blogg. Pass på at De lager klare avtaler, og at Du kun lager innlegg for produkter/leverandører som Du kan stå inne for. For det kan være fristende med store summer. Men tenk på din egen troverdighet også. Små blogger har ikke så mange fristende tilbud. Men dersom Du vokser, så kommer ulike firmaer på banen for å bruke din plattform. Vær på vakt!

5. Tenk over hvilke holdninger Du viser på bloggen!

Det er lurt å tenke over hvilke holdninger man viser i bloggen. For følgere leser innleggene dine, og da får de et inntrykk av hva du står for. Hva ønsker Du at følgere skal tenke om Deg? Skriver Du på et enkelt språk slik at man unngår uheldige situasjoner? Det er viktig at man har et språk som alle kan forstå, og unngå for mange fremmedord.

6. Husk at Du er et forbilde!

Uansett om bloggen er liten eller stor, så er Du et forbilde for dine lesere. De leser kanskje bloggen din hver dag, og føler at de egentlig kjenner deg ganske godt. Da er det viktig å huske på at man faktisk har et ansvar. Unngå kroppspress, og snakk positivt om kroppen din. Dersom man velger å kun dele negative ting om seg selv, så påvirker man andre følgere til å finne “feil” på sin egen kropp. Det er lov å skrive om sin egen usikkerhet iblant. Men ikke lag et unødvendig fokus på komplekser og kropp. Debatten blant bloggere er ganske høylytt når dette temaet kommer opp. Så vær forsiktig!

7. Hold avtaler!

Det er viktig å ha en profesjonell holdning. Dersom Du ønsker å ha en blogg som er stor, så må Du gjøre en god jobb i alle ledd. Man kan ikke love noe, og så ikke følge det skikkelig opp med den det gjelder. Når man har blogg, så er man synlig på internett. Da må man passe på slik at man opptrer ryddig, og at man ikke får et dårlig rykte! Tenk på det allerede fra starten.

8. Vær varsom plakaten!

Når man lager en blogg, så får man en egen plattform hvor man kan skrive eget innhold. Men selv om det er din plass, så må du tenke over hva som blir skrevet. Vær varsom plakaten gjelder for absolutt alle sammen. Det betyr like mye om du er liten eller stor blogger. Pass på at Du ikke bruker masse banneord på bloggen. Unngå å henge ut andre mennesker på bloggen. Det kan være fristende noen ganger. Men hold deg i skinnet!

9. Vær forberedt på netthets!

Dessverre så må man være forberedt på å få netthets. For i dagens samfunn så dukker nett troll opp ganske kjapt. Det er viktig å være mentalt forberedt på det. Jeg har selv fått hets i kommentarfeltet, og anonymt brev hjem i postkassen. Det var ikke kjekt, og jeg ble såret og trist. Man klarer aldri å få til at alle skal like deg. Så det er derfor veldig viktig at man forbereder seg så godt som mulig. Snakk med dine nærmeste, og forbered dem også. For dersom Du mottar hets, så vil de merke at det er vanskelig for deg.

10. Bruk kreativiteten på en positiv måte!

Det er veldig viktig at Du bevarer din kreativitet! Skriv ned alle ideer fortløpende. Noen ganger kommer skrivesperren frem, og da er det bra å ha en idebank. Hold bloggen positiv! Man kan selvfølgelig skrive om vanskelige dager også. Men pass på så bloggen ikke blir et mørkt sted. Man ønsker jo at følgere skal like innholdet, og ha lyst til å besøke bloggen igjen!

 

Jeg håper at disse tipsene kan hjelpe Deg! Du tenker kanskje at jeg er litt alvorlig og “negativ#. Men det er ikke meningen. Det er kjekt å ha blogg, men det er også en omfattende jobb. Man må være villig til å jobbe masse, og dele mye av hverdagen med resten av verden. Jeg vil så inderlig gjerne gi Deg disse rådene. For da kan Du bygge en fin plattform som hjelper Deg videre i blogg verdenen! Lykke til!

 

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

 

1 kommentar
    1. Så fint at du tar dette opp med vær varsom plakaten og at er man synlig har man ansvar overfor hva og hvordan man formidler. Veldig bra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg