Jeg ville bare være normal!!

Helt siden jeg var liten har jeg vært overvektig! Jeg har alltid vært veldig glad i mat! Men jeg brukte mat som trøst. Helt fra jeg var liten kan jeg huske at jeg spiste for å roe meg ned. Hvis jeg var lei meg, ville jeg spise! Hvis jeg var sint, så ville jeg ihvertfall spise! Hvis jeg var urolig, hjalp det å sitte foran TV og spise! Jeg spiste det jeg kom over! Jeg var ekstra glad i varm mat! Jeg ville veldig gjerne spise veldig mye middag ! Jeg spiste lite brødmat! Frokosten gjemte jeg bak radioen på kjøkkenbordet, og nistepakken på skolen spiste jeg ikke! Jeg ville ikke spise foran klassen. Jeg ble mye mobbet pga overvekten, og følte alle så på meg når jeg spiste! De gjorde jo ikke det, men jeg følte det sånn….

Da jeg begynte på ungdomsskolen bestemte jeg meg! Når jeg skulle være konfirmant, skulle jeg være slank. Jeg skulle være NORMAL!! Min selvtillit var så liten, at jeg tenkte på det å bli slank som å bli normal! Jeg ville være som de andre jentene! Bli likt fordi jeg var som dem! Jeg satte igang slankekuren ett år før konfirmasjonen! Jeg spiste ganske vanlig, men holdt meg vekke fra snop, brus og kaker! Jeg var kjempestreng med meg selv! Da konfirmasjonen nærmet seg hadde jeg tatt av ca 25kg! Ingen i klassen kommenterte forandringen! Da mine foreldre spurte om jeg ville ha bunad til konfirmasjonen blånektet jeg! I mitt hode så alle med bunad store ut, og det skulle ihvertfall ikke jeg gjøre på konfirmasjonsdagen ! Jeg konfirmerte meg i rød bluse, rød cityshorts og svarte lakksko med gullspenne på! Og jeg følte meg normal! Slekta mi roste meg i konfirmasjonen, jeg hadde jo blitt så fin! Endelig følte jeg meg “normal”!

I årene som kom falt jeg tilbake til det gamle mønsteret, og jeg ble igjen veldig overvektig! I dag har jeg det bra med meg selv! Jeg trener endel, og spiser ganske sunt! Men ikke for å bli ” normal”! Jeg vil ha en kropp som fungerer i hverdagen, og være aktiv sammen med min familie! Jeg fortellere dere dette fordi jeg brenner for noe! Alle gutter og jenter som vokser opp i dagens samfunn lever under ett enormt press! Ta godt vare på dem, hjelp dem til å føle seg verdifulle uansett om de er korte eller lange, slanke eller overvektig! Vi er alle like verdifulle som vi er! Jeg har etter en lang reise blitt trygg på meg selv! Jeg vil bruke min erfaring for å hjelpe andre! Jeg vil ikke at andre barn skal ha de samme tankene om seg selv som jeg slet med! Min drøm er å kunne prate til folk om slike ting som dette, få dele av min erfaring slik at folk får øynene opp! Jeg begynner her på bloggen min! Kommenter gjerne hvis du får tanker etter å ha lest dette! 

 

3 kommentarer
    1. Kjempe bra skrevet, Wenche! Mange gode tanker som du burde få ut til dagens unge….stå på! Æ heier på dæ!! Klem

    2. Min første tanke er at du er veldig modig, og at det absolutt trengs noen med egenfølt erfaring som kan dele dette med ungdom feks på skoler, ungdomsklubber etc❤️ Jeg heier på deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg