Hva har skjedd med verden?

Da jeg var liten mener jeg verden var mye tryggere og hyggeligere enn nå! I hvert fall helt frem til Olof Palme ble drept på åpen gate i Sverige! Morgenen etter drapet, stod jeg opp tidlig og ville se på TV! Istedenfor barneprogram var det nyheter! De sa at Olof Palme var drept på gata! Jeg kan faktisk huske hvor redd jeg ble! Jeg løpe inn på foreldrene mine sitt soverom! Totalt vettskremt fikk jeg fortalt dem hva som hadde skjedd!

I dag er det helt dagligdags med nyheter om overgrep, drap, terror og krig! Alt blir servert i de dypeste detaljer! Alle skal få vite absolutt alt virker det som! Jeg blir så dårlig av det! Jeg vet vi skal holde oss oppdatert på hva som skjer i verden, men MÅ vi vite absolutt alt?? Jeg har mine private grunner til at jeg ikke ser nyheter på TV. Sterk lyd og sterke inntrykk gjør meg dårlig!

I vårt hjem er det ikke vanlig at Dagsrevyen eller TV2 nyhetene står på i stuen! Vi leser det vi trenger å vite på internett. Vi prater med barna dersom det er noe de bør vite, men vi ser ikke på nyhetene! Jeg skjermer dem mot det verste, og det står jeg for! På skolen ser de av og til barnas nyheter, og da prater vi om det hvis de lurer på noe!

Vi lever ikke helt i vår egen boble, vi følger jo med på hva som skjer i verden! Men å skjerme seg selv og sine kjære for de verste detaljene er viktig for meg! De blir raskt nok store, og blir nødt til å forholde seg til alt det vonde som skjer! Å prate med de små er det viktigste! Detaljene får de tidsnok!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg