Mektig provosert!

Vanligvis bryr jeg meg ikke noe særlig over nyheter. Jeg orker ikke følge så mye med på alt det vonde som skjer i verden! Som regel får jeg ting sånn halvveis med meg, og så kobler jeg det ut. Hjernen min har ikke lyst på alt det vonde. Jeg orker det ikke. Mye vondt i verden har skjedd opp igjennom årene, og mye har jeg glemt. Det gjør selvfølgelig inntrykk der og da, men så forsvinner det gradvis ut av mitt fokus. Derfor irriterer det meg grenseløs at en person klarer å gjøre meg så fryktelig sint! En person jeg absolutt ikke kjenner. En person som jeg absolutt ikke er enig med overhodet. En person som jeg blir direkte uvel av å se på bilder. Han klarer å provosere meg noe helt hinsides. Og han fortjener ikke den oppmerksomheten!

Jeg snakker om den mannen som drepte 77 uskyldige mennesker. Som frarøvet ungdommer og voksne resten av livet sitt. Som rått og brutalt gikk rundt, og spredte den verste ondskapen. Helt fra den dagen har den saken brent seg fast i magen min. Den uhyggelige følelsen som spredte seg da nyheten kom på tv. Den totale maktesløsheten som spredte seg da tallet på drepte ble kjent i media. Fra det øyeblikket har jeg kjent på sinne og til tider hat.

Jeg er ikke politisk engasjert overhodet. Men jeg ble så berørt over det utrolig hatefulle angrepet på vår frie verden. Nå i ettertid har jeg stadig blitt mektig provosert når denne mannen klager på sitt fengselsopphold. Han krever både det ene og det andre. Vil studere. Vil treffe andre. Vet du hva! Når man har gjort slike grufulle handlinger, fortjener man ikke så mye goder! For min del kunne han glodd i veggen hele dagen!

Nå har han igjen fått komme i media. Fått klaget på sine omgivelser. Beklager, men jeg synes aldeles ikke synd på ham. Jeg vet at alle har menneskerettigheter, også kriminelle. Men min forstand klarer ikke dette. Jeg klarer ikke å snu det andre kinnet til. Det er ikke ofte jeg blir sint, men her går grensen min!

9 kommentarer
    1. Wenche, jeg vil heller ikke høre om denne personen. Men han finner stadig på nye ting. Godt hjulpet av advokater, tenker jeg. Myyyye penger i det. De vet hvor melkekua er. De forer ham sikkert med hva han kan gjøre, og tilrettelegger smutthullene i loven for ham. Tror neppe fyren er så oppegående i lovverket at han vet. Han klager til dem, og så får han advokaten til å finkjemme loven. Aha! Så har man det gående for evig og alltid. – Og så tar avisene fatt i det. Manipulatorer av verste slag. Har vi ikke fått nok ? Jeg sier VI, men mener egentlig at pårørende må få lov til å sørge i fred. På den annen side så sørger vi alle. Nå får vi stadige drypp i det dype såret hele tiden, og mer vil det sikkert bli. Dette er så totalt uten respekt for de etterlatte, samt de som var involverte i redningsaksjonen. Ingen empati eller forståelse. Bare en pengemaskin for en del mennesker. Er det alt det betydde for dem ?

    2. Skjønner godt frustrasjonen din der, og du er slettes ikke alene om å tenke slik.
      Det er egentlig en stor skam at han kunne ha mulighet til å gå til søksmål mot staten i det hele tatt. Det burde blitt avvist tvert.

    3. Så det er ikke alle som har krav på rettsikkerhet i det norske samfunnet?
      Flott, da kan vi jo bare skippe han til Guantanamo Bay i en banankasse, da blir nok storebror stolt av oss 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg