Flink pike

Jeg har egentlig alltid vært en sånn flink pike. Selv om jeg kunne være trassig, så gav jeg meg. Jeg gjennomførte aktiviteter jeg slettes ikke hadde lyst å gå på. Jeg deltok på ulike ting selv om jeg hatet det. Jeg presset meg selv gjennom det meste, for slik var det bare. Jeg sa ja til komiteer, råd og foreninger. Jeg gikk gjentatte ganger med på ting som jeg absolutt ikke ville være med på. Det var kjempevanskelig å sette ned foten skikkelig.

Dette varte inn i den voksne delen av livet mitt også. Nå er jeg heldigvis mye mer bevisst på hva jeg sier ja til. Jeg stiller meg ikke først i køen, og jeg rekker ikke opp hånda utenom når jeg egentlig vil det. Jeg kan like godt å bidra med noe, men ikke for enhver pris! Å sette sine egne grenser for hva man vil være med på, er kjempeviktig! Det kommer ingenting godt utav å gå på akkord med seg selv og egne ønsker.

Jeg er vokst opp i et hjem hvor det var naturlig å være med i ulike styrer, lag og foreninger. Å stille opp frivillig som ledere, andaktsholdere, påta seg styreverv, var naturlig for mine foreldre. De fant glede i det, og da er det fint. Jeg har også hatt min runde med slike oppgaver. Jeg fikk dessverre nok. Jeg hang ikke sammen til slutt, og sa stopp. Jeg har selvfølgelig lært masse underveis, og har fått en del verdifull erfaring. Jeg liker å ta ansvar, så i forbindelse med jobb er det ikke vanskelig å påta seg verv. Men privat ønsker jeg ikke slike  forpliktelser.

Å finne balansen i livet kan være vanskelig. Hver enkelt må finne ut hvor sine grenser går. Jeg forsøker å finne min balanse. Jeg vil være hjelpsom og snill, men samtidig ikke la flink pike syndromet ta helt overhånd! Muligens blir jeg mer aktiv når ungene er blitt større, og jeg er ferdig med en del prosesser. Men nå styrer jeg skuta selv!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg