Hvordan komme seg videre??

Som dere sikkert har forstått av mine innlegg, så har jeg hatt en del vonde opplevelser i mitt liv. Jeg har gått en lang vei for å kunne skrive disse innleggene. Det er ikke så veldig mange rundt oss som vil innrømme slikt. Fasaden er for viktig for de aller fleste. Jeg ønsker å være ekte og ærlig på min blogg. Detaljer får dere ikke, men jeg vil likevel by på meg selv. I dette innlegget vil jeg forsøke å gi dere mine beste råd for å komme seg videre i livet etter vonde opplevelser!

Vær brutalt ærlig med deg selv. Det nytter ikke å gå videre før du har kommet til bunns i hva som har skjedd! Tenk nøye over hva som skjer rundt deg, og hva du opplever! Vil du ha det slik resten av ditt liv? Kan du selv ta grep, og endre på situasjonen? Hva må gjøres for å få det godt? Ikke skjul sannheten for deg selv! Våg å gå inn til kjernen! Det kan være smertefullt, men er helt nødvendig!

Søk profesjonell hjelp. Ikke vær redd for å be fagfolk om hjelp! En ekstra støtte i livet er ikke ett nederlag, men ett tegn på styrke! Gi deg selv lov til å ta imot hjelp fra andre. La noen få se livet ditt fra ett annet perspektiv. Få hjelp til å sortere følelser og opplevelser. Finn ut hva som egentlig foregikk? Få hjelp til å stake ut en ny kurs!

Fysisk aktivitet. Jeg har gått fra å være en skikkelig sofagris, til aktiv mosjonist! Å ta på joggeskoene, komme seg ut på tur eller trening, gir meg masse ny energi! 30 minutter fysisk aktivitet i døgnet er det som anbefales! Jeg har erfart at det virker! Man får presset seg selv litt, får ut stim! Hvis jeg er sint, fungerer det kjempebra med bakkeintervall løping! Trenger jeg å renske hodet, tar jeg musikk på ørene og går en rask tur. Kanskje jogger jeg litt. Litt fysisk aktivitet er bedre enn ingenting!

Bruk dine kreative sider. Jeg opplever at ved å være kreativ, så minsker stresset og vonde tanker. Når jeg strikker, fokuserer jeg på hver enkelt maske. Jeg tenker ikke på noe annet. Når jeg fargelegger, oppslukes jeg av fargene og mønsteret. Når jeg scrapper, glemmer jeg tid og sted. Det høres kanskje rart ut, men for meg fungerer det kjempebra!

Mestringsfølelsen.  Gjør ting som du mestrer! Pass på at du bygger opp selvtilliten! Omgi deg med mennesker som vil deg vel, og som ønsker å se deg blomstre! Sett deg oppnåelige mestringsmål! Sett fokus på få ting om gangen, og jobb direkte mot det målet! Mestring gir energi til å klare hverdagen!

Våg å gjøre endringer. Dette er kjempeviktig. Man må være nødt til å foreta de valgene som vil hjelpe deg videre i livet. Det kan ha med din vennekrets å gjøre, familie, jobb, aktiviteter. Kanskje må du flytte på deg, for å starte på nytt. Det har jeg gjort, og for meg var det riktig! Tenk nøye over hva du ønsker å oppnå! Hvordan ønsker du at livet ditt skal være? Hvilke valg må jeg ta for å nå dit? Dette kan være både skummelt og trist, men endringer må gjøres for å bryte ett vondt mønster!

Tillat deg å være trist innimellom. I en slik prosess som dette, kommer der gode dager og vonde dager. Noen dager er kjempetøffe, og du kan ha lyst til å bare gråte. La disse følelsene få slippe ut av og til. De trenger å komme ut, for å kunne legge ting bak deg. Det er helt naturlig å få reaksjoner. La dem få lov til å komme! Men husk at du er mye sterkere enn du tror!

Vær stolt. Du skal være stolt over deg selv! Stolt over at du faktisk tar tak, og gjør noe med livet ditt!  Det er mye styrke i oss mennesker! Ta frem din indre styrke, og vær stolt av den! Ikke la janteloven ta deg! Du er verdifull og viktig! Ditt liv er viktig! Gjør ditt beste for at livet blir bra!

Disse tingene har vært helt avgjørende for mitt liv! Jeg er ikke noen psykolog. Men jeg har livserfaring. Jeg håper at jeg kanskje kan hjelpe andre! Jeg har fortsatt både gode og vonde dager! Sånn er livet! Men jeg har et veldig godt liv! Og jeg er stolt over veien jeg har klart å gå!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg