Hvordan skal jeg klare det?

Jeg skulle ønske at fortiden ikke gjorde så innmari vondt. Jeg skulle ønske at jeg kunne trykke på en delete knapp, og så var traumene mine borte. Jeg skulle så inderlig ønske at alle flashbackene kunne slutte å komme. Jeg vil ha fred. Jeg vil slutte å bli minnet på alt det vonde. Jeg vil at hjernen min skal gi fred. Jeg vil ikke at alt det vonde skal ta så mye plass i livet mitt.

Noen dager slår fortidens vonde minner meg så hardt i magen at jeg føler pusten forsvinner. Jeg kan synke sammen, og gråte i timevis. Jeg kan være ute av drift. Jeg føler på en stor sorg og smerte over alt det vonde jeg har opplevd. Særlig alt det vonde i voksen alder. Angsten kommer sterk og vond. Noen dager er den overveldende. Noen dager føles det bare helt tomt.

Jeg har vært åpen om dette til omgivelsene i mange år allerede. Det har vært et viktig steg for å komme ut av alt det vonde, og for å fungere godt i hverdagen! Heldigvis er ikke alle dagene like vonde. Jeg får god støtte og hjelp fra familie, og fra det offentlige. Jeg har erfart at åpenhet åpner dører. Åpenhet gir støtte. Åpenhet gir hjelp.

Men åpenhet skremmer også mange. Mange har forsvunnet i løpet av årene. Det er vondt når man åpner seg opp, og menneskene ikke tror på det du forteller. Jeg er glad for at familien min støtter meg. Jeg har en kjæreste som er helt fantastisk. Jeg har to nydelige barn, som trenger en sterk mamma.

Jeg håper jeg ikke skremmer dere når jeg deler dette. Detaljene om mine traumer fra voksen alder, velger jeg å holde for meg selv. Men dere skal vite at bak min “tøffe” fasade, er der en sjel med store sår. Sår som har tynne skorper. Sår som ikke er helt leget. Men de gror! De gror innenfra og ut! Det vil til slutt gjøre meg hel igjen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg