Kan man vitse om voldtekt?

I helgen skulle en politiker prøve seg som stand up komiker. Det er det for så vidt ingenting galt i. Politikere snakker jo svada rett som det er. Og ingen kan nekte en mann eller dame å forsøke seg på en ny ting. Det krever guts å stille seg på en scene, og skal være morsom. Det kan fort gå litt galt. Og jammen gjorde det akkurat det. For det gikk over grensen til slutt. I hvert fall for veldig mange av oss. For man spøker ikke om voldtekter. Verken av menn eller kvinner. For der finnes ikke noe morsomt i et slikt overgrep overhodet. Og det krever en enorm styrke og mot å faktisk fortelle om slike opplevelser. Det er skikkelig trist at dette skjedde. Og på videoen er det fryktelig mange som ler godt og hjertelig av vitsen. De mennene som har opplevd dette, de ler ikke. Det kan jeg garantere. For det er å harselere med folks såreste opplevelser.

Heldigvis ante politikeren fort at han hadde gjort noe dumt. Han ringte sjefen sin og beklaget. Han la seg flat i mediene, og rir dermed av stormen for egen del. Men for den som har opplevd et slikt overgrep, gjør det fortsatt vondt. Og jeg blir både skremt og sint når det hevdes at dette er helt ok å tulle med. Det er slettes ikke greit. Man kan ha svart humor om mye her i verden, men der finnes grenser. Der burde i hvert fall vært en grense. For min del havner humoren på et forferdelig lavmål når man bruker overgrep som vits. Og det sårer faktisk mennesker. Mennesker som har opplevd en helt grusom overtredelse av intime grenser.

Humor er ikke det sammen nå som før. Det har jeg forstått for lenge siden, og er kanskje litt for glad i slik det var før. Den uskyldige humoren. Grensene er blitt pushet gradvis i årenes løp. Men denne gangen gikk det over grensen. Jeg håper ikke dette blir den nye farsotten innenfor norsk humor. Det er ikke jeg klar for i hvert fall! Og jeg tror ikke jeg er den eneste som ønsker en mer uskyldig humor! 

8 kommentarer
    1. Wenche: har du tenkte å gi noen eksempler på vitser eller serier du ler av? Eller innser du at ALLE ler av noen andres ulykke?

    2. Man kan spøke om det meste. Alle blir støtt av noe,så skal mann ta hensyn til slike ting kan mann ikke spøke om noe!!

    3. Si meg hva DU ler av da. For du ler garantert av ting som andre folk blir støtt av.
      Støtter du f. Eks Charlie Hebdo som gjorde narr av Muhammed i ulike tegninger?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg