Manglende kunnskap og fordommer!

De aller viktigste oppgavene jeg har lyst å jobbe med i fremtiden handler om psykisk helse! Manglende kunnskap og gamle fordommer gjør at vi som lever med psykiske diagnoser ofte møter mer motgang enn det som er riktig. Veldig mange mennesker har ikke den kunnskapen som behøves for å kunne forstå hva en psykisk diagnose innebærer, eller hvordan diagnosen eventuelt påvirker vår hverdag! For det er veldig individuelt fra person til person. Noen har kanskje en diagnose som i seg selv er alvorlig, men er allikevel ikke så sterkt preget av sykdommen som mange tror. Og det er lett for å bli slik at man tar for mange under samme kam, og tenker det sammen om alle. For meg er det viktig å poengtere at man er ikke bare en pasient. Man er et menneske. Et menneske med masse ressurser, hver på sin måte. Vi har alle sammen noe å bidra med, stort eller lite!

Vi har kommet langt i forhold til fordommer. Heldigvis så er ikke psykiske diagnoser så stigmatiserende som tidligere. Det er godt å tenke på. Men vi har likevel en lang vei å gå. Men jeg er sikker på at dersom man kommer frem med mer kunnskap, så vil samfunnet rundt oss akseptere oss mer som en ressurs. Det er ikke slik at jeg blir kjempepopulær fordi jeg skriver åpent om min psykiske helse. Mange vil helst ikke at jeg skal snakke høyt om det. De vil at jeg skal holde det for meg selv. Men jeg vil ikke godta at det skal stenges så mange dører for meg fordi livet har gitt meg en bagasje som har medført Post Traumatisk Stress Lidelse.

Jeg har valgt å blogge, og jeg har valgt å holde foredrag. Jeg vil bruke min stemme i det offentlige rom til å gi mer kunnskap ut til samfunnet. Jeg vil vise at der finnes masse ressurser i mennesker som har en utfordring i livet! Det koster å gjøre det, og jeg har sommerfugler i magen innimellom. I neste uke kommer der et ut en ny utgave av Løvetannavisen.  Jeg har fått æren av å skrive et leserinnlegg der. Jeg står frem med navn og bilde, og skriver om min hverdag med en psykisk lidelse. Avisen blir spredd til 68 000 husstander, og selvfølgelig også her på internett. Det er spennende, og jeg kjenner det i magen. Men jeg er villig til å vise dere at jeg finnes her, og at jeg er i full stand til å leve et godt liv, og være i jobb. Jeg vet det vil komme reaksjoner, både positive og negative! Men jeg står stødig, og er klar for å ta det som måtte komme! Jeg har jobbet hardt med innlegget, og gått noen runder med meg selv. Det blir spennende å se hva som skjer etter at det kommer ut i neste uke! Jeg har bestemt meg for å satse. Jeg tar fart, og gjør mitt ytterste for å nå frem med mitt budskap. Jeg er glad for hver gode kommentar jeg får, og all støtte varmer mitt hjerte. Nå starter kanskje en reise i livet mitt for alvor. Jeg er klar for å se hva som skjer videre!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg