Kjenner du naboen?

Nå har jeg bodd her i Mandal i over 2 år. Og jeg skal innrømme en ting som er litt flaut. Jeg kjenner enda ikke så mange av mine egne naboer! Det er faktisk litt rart å tenke over. Når jeg vokste opp på bygda utenfor Egersund, så kjente alle hverandre! Stor og små snakket til hverandre hver gang vi møttes. Slik er det ikke lenger. Jeg tror ikke det bare gjelder i mitt nabolag. Heldigvis kjenner jeg noen naboer. Jeg er på hils med noen av dem, men har aldri utvekslet et eneste ord! Det er selvfølgelig like mye min egen feil, som det er naboens feil. Jeg legger ikke skylden på dem. Men hvorfor er det ikke så naturlig å kjenne naboen sin lenger?

Har vi virkelig blitt så egne at vi ikke tar oss tid til å hilse på naboene våre? Er vi blitt så opptatt av jobb og egen hverdag at naboskap skvises bort? Ønsker vi ikke å involvere oss i hverandres sine liv? Jeg har ikke alle svarene, men jeg undres faktisk veldig. Da jeg bodde i Egersund som voksen var jeg i en sammenkomst hvor det plutselig gikk opp for meg at damen jeg pratet med bodde rett i nabolaget mitt. Jeg kjente henne ikke i det hele tatt, men hun pratet veldig til meg. Da noen andre spurte om vi kjente hverandre, kom hun meg heldigvis i forkjøpet. Hun proklamerte at vi var så godt som nærmeste naboer. Jeg ble så flau! Men jeg nikket og smilte, og lot som ingenting. Det viste seg nemlig at hun bodde i samme gate som meg, med bare ett hus mellom oss.

Sånn er det blitt litt her også. Jeg møter sikkert naboen på butikken, og aner ikke at han er min nabo. Det er egentlig ganske tragisk. Men jeg er usikker på hvordan jeg fikser det. For litt ansvar ligger jo hos naboen min også? Hm, vi får vente og se! Blir spennende å se om jeg noen gang finner ut hvem som er mine naboer! Vet du hvem som bor i ditt nabolag?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg