50 000 barn og unge blir mobbet!

Så kom de tallene som vi ikke liker å lese. Men de er så utrolig viktige! 50 000 barn og unge i Norge opplevde mobbing i løpet av 2017! Det er en stor skam at dette er tilfellet. Så kommer alle mørketallene i tillegg fra de som ikke våget å fortelle om mobbingen i undersøkelsene denne gangen heller. De finnes der ute. Vi må ikke være naive. Veldig mange barn og unge velger å ikke fortelle hvordan de har det i hverdagen sin. Men 50 000 barn og unge har vært modige! De har gitt beskjed om at dere hverdag er fylt med mobbing! Jeg får så inderlig vondt langt inn i hjerterota! Det er godt at vi får det servert rett i ansiktet. Barna våre fortjener ikke å ha en slik hverdag.

Jeg blir så trigget. Mine egne traumer fra en barndom som mobbeoffer jager gjennom kroppen min. Jeg husker det så altfor godt. Selv om jeg nå er 40 år gammel, og har flyttet vekk fra min hjemby. Minnene sitter i kroppen min, og det glemmes aldri. Jeg unner ikke noen i hele  verden å ha slike opplevelser med seg i livet. Men så er sannheten slik at det skjer med 50 000 ++ i Norge. Det gjør meg veldig uvel og trist. Jeg kjenner på en maktesløshet. Det er så utrolig vanskelig å vite hva man skal gjøre. Jeg har egne barn, og fokuserer på å lære dem hva som er rett og galt. Jeg skriver om det på bloggen, og jeg prater om det på video. Jeg holder foredrag. For jeg vil ikke bare sitte stille, og håpe at dette problemet bare forsvinner. Det blir for dumt, og for naivt. Jeg har ikke mulighet til å endre hele verden, men jeg kan bruke min stemme til å hjelpe de som sliter i dagens samfunn.

Politikere går nå ut, og fordømmer mobbing. De snakker vel og flott om at dette ikke skal godtas i vårt land. Men sannheten er at alt kommer an på hvor de legger inn ressursene. Det handler om at skolene må ha ressurser som er øremerket sosiallærer i 100% stiling på samtlige skoler! Det handler om ressurser til å ha fokuset på psykisk helse, respekt og høflighet på skolene. Vi må ha retningslinjer som gir handlingsrom for den enkelte skole til å ta de grep som behøves. Man kan ikke bare sitte på baken, og vente på at dette skal gå over av seg selv! Mobbingen forsvinner ikke! Mobbere må få hjelp til å bruke livet sitt på andre ting enn å sjikanere andre mennesker. De som er mobbere sliter som oftest med egne utfordringer, og trenger profesjonell hjelp på ulike områder.

Vi ønsker et inkluderende og varmt samfunn. Da må vi faktisk begynne hos de små. Våre håpefulle som skal bringe dette landet videre. De trenger veiledning. De trenger forbilder. Vi må våge å snakke om det som er vondt og vanskelig. Det skal ikke være 50 000 barn og unge som opplever mobbing! Vi har alle sammen en solid jobb foran oss. Jeg skal ta min del, og håper at Dere tar en del av jobben også!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg