Hvorfor er psykisk sykdom så skummelt?

Veldig mange mennesker lever med en psykisk diagnose. Det er egentlig sjelden at man hører noe om det, eller at noen forteller om det. For veldig mange mennesker lever med sin diagnose i skjul. Selvfølgelig er det mange som ikke ønsker å dele sin private sykdom, og det respekterer jeg. Men jeg vet at mange tier stille fordi de er redd for andres reaksjon. Hvordan vil de reagere på jobben min? Hva kommer familien min til å si? Kommer de til å skjemmes over meg? Mister jeg vennene mine? Blir jeg bedt på den neste festen? Er jeg fortsatt med i gjengen?

Jeg har tenkt på alle disse tingene selv. Jeg har vært både engstelig og redd. For det er ikke så enkelt å snakke om psykisk helse. Det er forbundet med så mange fordommer og negative tanker. Man hører liksom kun om de skrekk eksemplene som virkelig sliter veldig. Jeg blir så lei meg når jeg tenker på det. For veldig mange av oss er ikke verken farlige, eller til problem for noen. Men vi lever med en ryggsekk som vi ikke kan løpe fra. Livet har gitt oss litt juling. Mange ganger er det faktisk ikke vår egen feil en gang. Men vi må tåle støyten for det som andre har påført oss. Da blir det veldig sårt når man mister alt på grunn av sin psykiske helse. Jeg har selv mistet mange i løpet av min prosess.

Jeg forsøker å minske frykten og usikkerheten ved å spre kunnskap. For jeg mener oppriktig at vi mennesker trenger mer åpenhet og kunnskap om psykisk helse. Vi vet altfor lite om hvordan vi skal oppføre oss rundt mennesker som har en psykisk diagnose. Jeg har selv slitt med det å stole på nye vennskap. Men heldigvis har min åpenhet gjort det slik av mine nye venner forstår. De har gitt meg tid. Det har vært veldig viktig for meg. Men nå vet jeg at de vennskapene jeg har, ja de er ekte. Det er en stor glede i livet mitt. Og det er faktisk med på å gjøre meg sterkere og friskere! Tenk så flott av vennskap er helende. Jeg kommer til å fortsette med min åpenhet. Det er nemlig min hjertesak!

Vi blogges! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg